Nou cas de discriminació lingüística en l’àmbit de la salut. Plataforma per la Llengua ha denunciat que un metge de l'Hospital Universitari Dexeus de Barcelona, es va negar a atendre una pacient amb amnèsia perquè volia parlar-li en català, li va dir "Estem a Espanya i aquí es parla espanyol" i la va titllar de “maleducada i xenòfoba”. Des de l'entitat consideren que els fets són “especialment greus” perquè a més el centre va fer esperar durant una hora la pacient per trobar un metge que entengués el català, i tot i que els fets van quedar registrats en el volant de prestació assistencial, el centre no ha emprès cap acció contra el metge.

L'acte de discriminació va ser el passat diumenge 15 de setembre al vespre, quan la dona va acudir a l'hospital amb el marit perquè havia tingut un episodi d'amnèsia temporal durant el matí. El metge que els va atendre els va demanar que parlessin en castellà i, quan la pacient li va preguntar si no hi havia ningú que entengués el català, ell li va respondre que no.

Segons explica la pacient, ella va insistir a ser atesa en català, i el metge es va enfadar i va contestar: "Estem a Espanya i aquí es parla espanyol, parlem espanyol i ens entendrem tots". Davant d’aquesta situació de discriminació, la pacient va reclamar el seu dret a ser atesa en llengua catalana, perquè és “a Catalunya”, i va demanar al metge “més empatia per no crear més angoixa i preocupació”. El doctor no va cedir, i a més la va acusar de "xenofòbia" i "de ser uns maleducadats", i va abandonar després la sala.

En aquest moment el marit de la pacient el va seguir per recriminar-li que deixessin la dona sense atenció mèdica. No va ser fins al cap de més d'una hora, que l'hospital va atendre la dona amb un metge que no parlava català, però que deia que l'entenia, i un traductor al costat. Tot l'episodi de discriminació lingüística va quedar reflectit en el volant de prestació assistencial, que responsabilitza a la dona i que Plataforma per la Llengua ho qualifica "d'un cinisme i una violència manifestos, a més d’un insult a la pacient".

Plataforma per la Llengua denuncia “sensació d’impunitat”

L'entitat denuncia que els responsables d'agressions lingüístiques tenen "tanta impunitat" que fins i tot reconeixen els fets en documents oficials i no esperen que ningú els pugui sancionar. Des de Plataforma per la Llengua, diuen que "la responsabilitat no pot ser només del metge" i ha interposat una queixa a l'Hospital Universitari Dexeus que ha reconegut els fets. "El professional hauria d'haver buscat i adoptat mesures de contingència davant la situació: sol·licitant la col·laboració d'un altre facultatiu que pogués atendre-la en català o buscant el suport d'altres professionals com a traductors" reconeix Deixeus. Tot i que en la resposta el centre hospitalari es disculpa i promet que "que es prendran les mesures oportunes per evitar situacions similars en el futur”, no parla en cap moment d'investigar o sancionar els professionals implicats en aquest cas de vulneració de drets lingüístics.

Denuncien que Dexeus també es deu a la impunitat que sap que té l'hospital per no investigar els fets ni sancionar-ne els responsables quan es tracta d'una discriminació lingüística i reclamen a la Generalitat que prengui mesures contra el metge per “negar l’atenció mèdica i ometre el deure de socors per raons lingüístiques” i contra l’hospital com a “màxim responsable” de l’atenció dels pacients. En paral·lel també han fet arribar una queixa al Col·legi de Metges de Barcelona perquè també prengui mesures contra aquest professional de la salut.