El Govern confia comptar "durant el 2020" amb el préstec de 740 milions del Banc Europeu d'Inversions (BEI) per a la L9 del metro i poder començar les obres del tram central abans que acabi l'any. En una entrevista amb l'ACN, el secretari d'Economia i Hisenda, Albert Castellanos, afirma que el BEI veu "amb molt bons ulls" el projecte, i confia desencallar el crèdit gràcies als nous comptes. "La L9 és el projecte més icònic del que volen ser aquests pressupostos", afirma Castellanos, que defensa la recuperació del múscul inversor de la Generalitat amb els nous comptes, que incrementen un 25% la partida, gairebé el doble que la despesa dels departaments. "Aquest 2020 és l'any que comencem a completar el tram que manca de la L9", constata.
El crèdit amb el Banc Europeu d'Inversions està encallat des de fa anys per la incapacitat del Govern d'aprovar uns nous comptes, que estan prorrogats des del 2017.
Les obres es van aturar el 2011 per la crisi financera, per "la incapacitat econòmica del Govern per invertir", recorda Castellanos. Però nou anys després, l'executiu confia que es revertirà la tendència.
"És veritat que requeríem d'uns pressupostos que facilitessin l'aprovació d'un pla d'inversions plurianual, que és el que necessita el BEI per tenir la seguretat que el crèdit que demana la Generalitat podrà ser retornat", explica el Secretari d'Economia i Hisenda.
Aquest pla d'inversions plurianual, que ara ha de dissenyar el Govern, es podria aprovar al consell executiu "en els primers mesos de l'any", desbloquejant així el crèdit del BEI. De fet, explica Castellanos, per fer un compromís d'aquest tipus no caldrien, necessàriament, uns pressupostos, però en període de pròrroga era molt més complicat convèncer l'entitat d'inversions amb seu a Luxemburg.
"Les dificultats econòmiques del Govern són molt majors amb pròrroga que amb un pressupost, que facilita la gestió de la resta de partides", recorda el republicà, afirmant que amb comptes és "més fàcil" que l'executiu pugui demostrar al BEI el seu compromís amb retornar els diners prestats.
Castellanos explica que el préstec del BEI "respon gairebé a la totalitat de la inversió" necessària per a la L9, però insisteix que és un projecte que encara trigarà anys a enllestir-se. "El 2020 s'inicien les obres, però no serà l'exercici en què s'acabin. Es concretarà el préstec i s'iniciaran els primers treballs del tram central, però és una inversió que s'ha de fer en els propers 5-10 anys", afirma. Tot plegat, per enllestir després d'anys d'aturades i retards "una de les obres més grans de transport públic que s'ha fet mai en aquest país".