Clam unànime de les quatre capitals del Penedès. Els alcaldes de Vilanova i la Geltrú (Garraf), Vilafranca del Penedès (Alt Penedès), Igualada (Anoia) i el Vendrell (Baix Penedès) s'han fet seva una moció de Junts que va aprovar el Parlament de Catalunya en la qual s'instava el Govern a afrontar millores a Rodalies, amb la posada en marxa d’una línia que uneixi Vilanova i la Geltrú amb el Camp de Tarragona, i allargant l’RT2 que ara va de Tarragona a l’Arboç per fer-la arribar a Vilafranca. De fet, l'alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez, ha demanat reformular les Rodalies penedesenques per passar a considerar-ho un "servei de metro". I és que les perspectives de creixement d'aquestes comarques en els pròxims anys són elevades, tenint en compte que gran part de la població de l'àrea metropolitana de Barcelona marxa.

Per això, tots ells reclamen al Govern unificar el preu del transport públic en una zona tarifària per a tota la vegueria, ja que en aquests moments estan dividides en diverses zones tarifàries. Els quatre alcaldes han precisat que amb el model actual d’ATM ja es podria fer, i és que la moció demanava que abans d'acabar l'any hi hagi un model tarifari que tingui en compte la realitat territorial de la vegueria. A més, una de les reclamacions històriques de la vegueria és connectar amb tren Vilanova i la Geltrú amb Vilafranca del Penedès a través del tren orbital que ja compta amb el pla director urbanístic i la reserva de sòl aprovats. “El que volem és que, quan algú es desplaci en transport públic dins la vegueria, sigui suficient un bitllet d’una zona i per a això no cal un instrument nou”, ha recalcat l'alcalde vilafranquí, Francisco Romero.

Rebuig a integrar-se a l'AMB

D’altra banda, l’alcalde de Vilanova, Juan Luis Ruiz, s’ha mostrat escèptic a la integració del Garraf a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), una proposta que va fer fa dos anys Jaume Collboni i que aquesta setmana ha estat defensada pels presidents de Barcelona Global, el Cercle d’Economia i Foment del Treball.

Ruiz ha admès que la comarca té una “dinàmica metropolitana” per la proximitat amb la capital catalana, però ha defensat que també té una “realitat penedesenca”. “I qualsevol decisió que es prengui ho ha de tenir present”, ha subratllat, per advertir després que abans d’afrontar una integració a l’AMB “primer cal resoldre els dèficits estructurals de la segona corona metropolitana”. En aquest sentit, ha dit que ara s’està “molt lluny” de parlar de models conjunts de governança i ha defensat que primer cal desplegar “totalment” la llei de vegueries.

Demanen concreció

En la mateixa línia, els batlles també volen concreció sobre altres punts de la moció, com el desplegament de l’eix transversal ferroviari per desviar l’actual trànsit de mercaderies, o sobre les converses de la Generalitat amb l’estat espanyol per licitar i executar l’estació intermodal de passatgers a Vilafranca, la qual permetria l’aturada de trens Avant. Romero ha ressaltat que cal “passar de l’acord polític a la realitat” per tenir una “perspectiva real” de com es materialitzaran els compromisos.

Tenint en compte que el grup parlamentari del PSC va donar suport a la moció, els alcaldes socialistes del Vendrell, Vilafranca i Vilanova, tots ells socialistes, han donat per fet que els pròxims mesos el Govern de Salvador Illa començarà a concretar alguns dels punts aprovats a la cambra.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!