El Ministeri de Cultura ha anunciat que no publicarà els resultats d'un estudi sobre llibres de text, que suposadament acreditaria ‘adoctrinament’ a les aules catalanes -que ahir va ser esbombat per la premsa espanyola-, encarregat per l'equip anterior -encapçalat per l'aleshores ministre Íñigo Méndez de Vigo- perquè hi veu "manca de rigor". L'estudi es va encarregar el juliol de l'any passat, després d'una polèmica sobre suposat adoctrinament a les escoles de Catalunya. Es basa en 127 manuals que es van triar "sense especificar cap criteri" i que són "només una petita part dels utilitzats a les Comunitats Autònomes".

Cultura també denuncia que l'informe presenta "en moltes ocasions" informes "contradictoris" sobre un mateix llibre i que no s'especifica ni els autors de l'estudi ni quantes persones hi van participar. Per tot plegat, l'executiu estatal afirma que "no pot assumir-ne" els resultats i no els farà públics "com tampoc ho va fer el Ministeri anterior".

L'informe en poder del Ministeri va estudiar 102 llibres de text de l'etapa obligatòria secundària, i posteriorment 25 més de primària i batxillerat. Són de Matemàtiques, Geografia i Història i Llengua Castellana i Literatura.

“Lectures subjectives”

A banda de les mancances ja especificades, també s'indica que no hi consta la metodologia, i que això fa impossible elaborar-ne un informe perquè les dades són "inexactes". També hi ha "errades, errors conceptuals o de comprensió, lectures parcials i valoracions subjectives, que li treuen qualsevol rigor científic".

Finalment, a banda de descartar la publicació de l'estudi, el Ministeri subratlla que en cas que es constatés l'existència de llibres i materials escolars que contravinguessin la normativa, les comunitats autònomes tenen "marge d'actuació". També, "en última instància", el Ministeri té competència per demanar el compliment de dos requisits, "rigor científic i respecte als principis de la legalitat vigent".