La prèvia d'una nova trobada per la taula de diàleg és un xoc frontal, entre el govern català i espanyol, sobre l'alliberament dels peatges catalans. La ministra catalana de Transports, Raquel Sánchez, senyala el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, a qui acusa de no assumir la feina que li pertoca: "Ha de ser conscient de les seves responsabilitats i competències. No es pot, per una banda, estar tot el dia demanant competències per la Generalitat i quan les exerceix, les té i és responsable d'aquestes autopistes i peatges que només resten a Catalunya, demanar l'auxili de l'Estat per rescatar-les i que aquest assumeixi la factura d'aquest cost", en declaracions a Aquí Cuní de Ser Catalunya. I sentencia: "Totes les vies de l'Estat queden alliberades i el ciutadà català no haurà de pagar ni un euro".
Precisament en aquesta línia, la ministra també ha donat resposta a la demanda de Puigneró que reclama el rescat dels peatges que encara queden a Catalunya: "El que ha de fer el Govern de la Generalitat és aplicar el mateix criteri amb les seves autopistes: recuperar-les i alliberar als catalans i catalanes del pagament. El que no es pot és estar situat permanentment en el discurs de la queixa i l'espoli", afirma Sánchez que sentencia amb una frase viciada: "Espanya necessita Catalunya i també a la inversa".
Els peatges que seguiran funcionant amb el model de pagament com a tal afecten 120 quilòmetres del territori català: és el cas del Túnel del Cadí, el tram Sant Cugat-Manresa, el tram Castelldefels-El Vendrell i els túnels de Vallvidrera. Cal recordar però que l'alliberament d'aquests peatges arriba després d'anys d'haver complert l'amortització de la inversió d'aquestes radials. D'altra banda, des del govern de Pedro Sánchez, es va admetre que l'estalvi anual dels contribuents catalans sense aquestes barreres per moure's se situa en 752 milions d'euros anuals. Una xifra que correspon als peatges catalans de l'AP-7 i l'AP-2 i Puigneró ho ha titllat "d'espoli" després de "50 anys de peatges a les autopistes catalanes".
Des del ministeri de Transports, s'ha invertit 1.200 milions d'euros entre l'any 2020 i 2021 en infraestructures. Una dada que Sánchez ha donat sense contextos tot i que conclou que "no és una quantia poc interessant" i respon a la definició que han donat de Catalunya "com una prioritat i reconeixent el greuge comparatiu i el dèficit en inversions". Per tot plegat, lamenta l'actitud del Govern de Pere Aragonès: "Quan hi ha una bona notícia i ve del govern espanyol, pretenen deslluir-la".
Una taula de diàleg poc atractiva
Sense una data encara concreta per trobar-se en una nova taula de diàleg, les relacions segueixen sent fredes. El vicepresident Puigneró va plantar ahir la ministra Sánchez en la seva posada en escena davant el peatge de la Roca del Vallès. En paral·lel, el govern de Pedro Sánchez posa condicions als temes futuribles a tractar i prohibeix parlar d'autodeterminació i amnistia. Tot i això, la ministra no perd la il·lusió: "L'objectiu d'aquesta mesa no és fer-se fotos, és arribar a acords per mantenir-nos junts. En qualsevol cas, aquest és el nostre objectiu, que sigui una taula fructífera i per destensar".
A més, en la línia dels companys de govern de Podemos, la socialista catalana remarca que des de la Generalitat "han entès que cal consens i continuar treballant en la taula que ja es va constituir fa setmanes". Unes declaracions que s'allunyen de l'intercanvi, pràcticament diari, de posicions entre ambdues bandes.
I l'aeroport?
Sánchez, fins el passat 11 de juliol alcaldessa de Gavà, s'erigeix com el salvavides perquè el nou Aeroport del Prat sigui un èxit rotund: "Jo soc la garantia que l'aeroport que es construeixi no serà el dels errors que es van cometre en el passat". I ho remata: "Soc la garant de fer el millor aeroport possible". La data marcada per la seva ampliació és l'any 2030. Finalment, sí s'ha trobat un consens entre administracions per tirar endavant una comissió que posi damunt la taula aquesta transformació.
Tot i això, cal recordar que Sánchez, quan era alcaldessa, va qüestionar aquest nou projecte. El passat mes de juny sentenciava la seva "oposició frontal a pistes independents" i demanava que "es descartés aquesta opció definitivament per no haver de tornar a patir les greus afectacions" pels veïns i veïnes de Gavà. Ara, matisa el discurs i diu que s'oposa sempre "que no es compleixin els requisits de qualitat i seguretat" per a l'entorn i la seva ciutadania. Uns requisits que, en cap cas, ha especificat.