Poques hores després que el vicepresident de la Generalitat i president de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Jordi Puigneró, ha tornat a criticar la gratuïtat de Rodalies fins a finals d'any tot assegurant que es tracta d’una “mesura populista” que deixarà a l’ATM “un forat de 50 milions d'euros", el govern espanyol s’ha afanyat a assenyalar que aquesta informació és “falsa”. “El govern espanyol treballa perquè la bonificació als usuaris no afecti l'equilibri financer de l'ATM", i així quedarà reflectit al Reial Decret Llei”, han afirmat fonts de la Moncloa aquest mateix dimecres a la tarda.

“El govern espanyol és conscient de la necessària estabilitat financera dels consorcis de transports”, han afegit les mateixes fonts, que han apuntat que des del 2014, “l'Estat aporta anualment 109 milions d'euros a l'ATM, xifra que durant la pandèmia es va incrementar amb 40 milions més”. A més, han assegurat que la futura Llei de Mobilitat Sostenible “corregeix la situació actual per garantir la justícia i la sostenibilitat dels sistemes de transport públic”. Aquesta garantia ha arribat després que Puigneró hagués assenyalat aquest dimecres al matí que "el gratis d'avui són retallades del demà”, en una intervenció durant la sessió de control al Govern al ple de Parlament que ha arrencat aquest dimecres.

200 milions menys per Renfe

De fet, el mateix Puigneró ha avisat que amb aquesta gratuïtat, Renfe deixarà d'ingressar 200 milions d'euros, i ha proposat abandonar aquesta mesura per dedicar els 200 milions a millores en el servei. Per això, ha desglossat el què es podria fer amb aquesta xifra, com ara comprar 25 trens de Rodalies, construir el túnel de Montcada per escurçar 10 minuts el trajecte de l'R4 entre Manresa i Barcelona o recuperar el servei Euromed a l'Aldea. Per tot plegat una vegada més ha demanat al govern de l'Estat que traspassi Rodalies a la Generalitat i l'ha instat a deixar de fer "invents" amb Rodalies.

A més, Puigneró ja va criticar la gratuïtat dels abonaments el mateix dia que ho va anunciar Pedro Sánchez, quan el vicepresident va comparèixer de forma extraordinària per valorar les mesures i va avisar que la gratuïtat dels abonaments posava en "risc de col·lapse" el sistema de finançament del transport públic, i va criticar que la mesura "no soluciona els principals problemes" dels ciutadans a causa de la inflació, ja que el preu del transport públic s'ha mantingut inalterat en els últims anys. A més, també va considerar la mesura de populista i irresponsable i va posar en dubte com el govern espanyol pugui finançar el transport públic.