El govern espanyol inverteix més diners a la xarxa de Cercanías-Madrid que no pas a Rodalies, a Catalunya. I així és com ha de ser, segons ha defensat aquest dimecres el ministre de Transports, Óscar Puente. En una compareixença en comissió al Congrés dels Diputats, ha assenyalat que la xarxa madrilenya “està menys dotada” que la catalana, i que això és el que justifica la diferència en la inversió de l’Estat en els plans de rodalies: 6.400 milions d’euros a Catalunya i 7.100 milions a Madrid. “La xifra pendent d'execució en el cas de Madrid és superior que el pla de Rodalies de Barcelona", ha afegit, a més d’assenyalar que “Catalunya té una xarxa de Rodalies més desenvolupada que la de Madrid”.
De la mateixa manera, Óscar Puente ha apuntat que és normal que l’Estat destini a Madrid el doble de trens nous que a Catalunya. Segons ha afirmat, la xarxa catalana rebrà 101 nous trens, mentre que a Madrid arribaran 203 nous trens "perquè també té la xarxa més deteriorada i són els més necessitats de renovació". Durant la seva compareixença ha assegurat que “no hi haurà territoris agreujats” en el repartiment de nous trens als diversos territoris de l’estat espanyol.
El ministre de Transports ha lamentat durant la seva compareixença que el diputat de Junts per Catalunya Isidre Gavín “s’hagi instal·lat en el sac dels agreujats de l’alta velocitat”, i ha argumentat que Figueres tingué estació d’AVE molt abans que altres ciutats importants de l’Estat, tot i ser una de les estacions més perifèriques de la xarxa. Així, ha lamentat que diputats bascos, catalans i gallecs hagin situat els seus respectius països com “els més agreujats”. “Dels tres, n’hi ha dos, segur, que no tenen raó”, ha manifestat.
Així, ha considerat que l’Estat prepara una futura xarxa ferroviària que fa desaparèixer la concepció radial del territori, en què Madrid es converteix en un gran aspirador. “Això ha canviat, i les coses ja no es fan d’aquesta manera”, ha assenyalat el ministre, assegurant que la concepció que es té actualment és la d’una xarxa planificada de forma de malla. “El plantejament canviarà, i per això servirà el corredor mediterrani i l'atlàntic”, ha afegit.
Fa un parell de setmanes, la consellera Ester Capella va avançar amb Óscar Puente en el traspàs integral de Rodalies, que figura en l’acord que ERC va signar amb el PSOE per investir Pedro Sánchez president del govern espanyol. Van arribar a l’acord, en aquesta trobada, que durant la primera setmana de febrer es constituirà la comissió política entre el Govern de la Generalitat i el govern espanyol per començar a fer-lo efectiu.