El govern espanyol va anunciar a principis d'agost la possibilitat d'implementar un preu "simbòlic" a les autovies gratuïtes per tal d'assegurar la viabilitat de la xarxa d'autovies de l'Estat.
Tot i que, segons va avançar El País, el preu d'aquest nou peatge seria unes deu vegades inferior dels que ja existeixen ara, la proposta ha provocat ràpidament la reacció de l'oposició. La majoria de partits troben una "vergonya" l'ocurrència del peatge a les autovies i ja han avançat que en cas que la proposta es materialitzi, s'hi oposaran radicalment.
El ressò ha estat menor en el sector parlamentari català, que per bé o per mal es veuria poc afectat per aquesta mesura, ja que fa anys que a Catalunya es paga per circular per la xarxa viària.
Nou model de recaptació
El nou model de recaptació que proposa el PSOE seria similar al sistema vigent de pagament per ús de les autovies portugueses. Aquest té en compte el quilometratge recorregut i les emissions contaminants produïdes per cada vehicle. Segons càlculs del Ministeri de l'Interior, el cost anual del manteniment de les autovies i les autopistes seria d'uns 11.000 milions d'euros.
La idea és clara: qui utilitza, paga, i qui contamina, també paga.
Per ara, una "reflexió"
El ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, defensa que en aquest pagament per ús, l'usuari no pagarà més que ara per la utilització de vies de gran capacitat i part d'aquesta recaptació es dedicaria a rebaixar els peatges tradicionals dels territoris que tenen autopistes en els quals encara està vigent una concessió. Així mateix, quan s'acabi la concessió de les autopistes s'alliberaran de la taxa l'actual.
Ara bé, la vicepresidenta Carmen Calvo va reduir la marxa el 17 d'agost, i va assegurar que la mesura plantejada per Ábalos va ser un "avanç de reflexió que està fent el Ministeri" sobre el manteniment de les autovies. Ho va qualificar com "una d'aquelles notícies que a l'estiu agafen més volada de la que té".
La ministra d'Hisenda, Maria Jesús Montero, va fer declaracions en el mateix sentit. Montero ha deixat clar que no hi ha cap proposta concreta i que per ara l'executiu està en una fase d'estudi per analitzar altres formes que permetin "més conservació de les carreteres alhora que millor". D'aquesta manera, segons la ministra, també es fixaran en les mesures que prenen França i Portugal.
PP, Ciutadans, Compromís i associacions de consumidors s'hi oposen
El secretari general del PP, Teodoro García Egea, ha dit que és "una vergonya" la proposta del govern espanyol en funcions de cobrar un peatge a les autovies, perquè això suposaria una "pujada d'impostos" i que cada anunci del PSOE faci als espanyols "rascar-se la butxaca". Segons la seva opinió, aquest peatge seria un nou càstig del govern socialista a les classes mitjanes i als autònoms que utilitzen les autovies.
Els líders populars de Còrdoba, Andrés Lorite, de Múrcia; Teodoro García i Isabel Borrego, de Toledo; Vicente Tirado i Carmen Riolobos, i de Lugo, Jaime de Olano i Joaquín García Díez, ja han registrat al Congrés preguntes perquè el govern espanyol esclareixi la possible incidència del plantejament dels peatges del Ministeri de Foment.
La indignació del PP d'Andalusia s'ha fet viral a la xarxa, després que el partit difongués un vídeo en el qual el vicesecretari general, Toni Martín, qualifica la mesura de l'Executiu espanyol d'"abús".
🚙 Hasta ahora circular por las autovías en Andalucía era gratuito pero Pedro Sánchez quiere que pagues un peaje...
— PP Andaluz (@ppandaluz) August 21, 2019
▶️ No te lo pierdas y compártelo. pic.twitter.com/tMyPzZsCQD
Per la seva banda, el portaveu adjunt de Ciutadans al Congrés dels Diputats, Edmundo Bal, ha assegurat que la seva formació s'oposarà radicalment a "l'ocurrència del peatge de les autovies". Bal ha lamentat que el PSOE "ja no sàpiga d'on treure'ns els diners" i ha recordat que les autovies ja han estat pagades "per tots els espanyols, que són de domini públic i les pot fer servir tothom".
🤦♂️ Esta semana hemos tenido una nueva ocurrencia de Sánchez...
— Ciudadanos 🇪🇸🇪🇺 (@CiudadanosCs) August 15, 2019
👉 Un tarifazo a las autovías que ya están pagadas.
❌ Desde Cs nos oponemos completamente a esta medida y así de claro lo dejó @BalEdmundo 👇 pic.twitter.com/YFO33Vz1qp
Diputats de Ciutadans per Àvila i Extremadura també han demanat explicacions al PSOE a Twitter.
🚘🚦Que nos expliquen con argumentos convincentes por qué hemos de pagar por circular por las autovías. O simplemente es otra forma de recaudar más? 🤔 https://t.co/RWbqacYf2L
— Manuel Hernández Muñoz (@ManuelCsAv) August 21, 2019
🛣 La ocurrencia del “tarifado” de @abalosmeco y @sanchezcastejon, tiene enmudecido a @GFVara, que no sabemos que piensa de este delirio de sus jefes de hacernos pagar por circular por las autovías de #Extremadura https://t.co/r8HCemTlFd
— Joaquín Prieto (@jprietotb) August 21, 2019
La portaveu de Compromís a la comissió d'Obres Públiques, Infraestructures i Transport de les Corts Valencianes, Belén Bachero, ha preguntat al Consell sobre les mesures que durà a terme per garantir la gratuïtat de les carreteres valencianes. "No és possible que, després d'anunciar que l'AP-7 serà gratuïta, ara es vulguin aplicar peatges sense saber quan ni de quina manera", s'ha lamentat en un comunicat.
🗞@CompromisCorts🍊🏛pregunta al Consell què farà per a garantir la gratuïtat de les carreteres valencianes
— Compromís (@compromis) August 21, 2019
📝La pregunta demana que es consulte al govern estatal si s'han estudiat les vies per al manteniment i conservació de les autovies #AP7Gratuïta🛣 https://t.co/ywUKVSGH4g
El portaveu de Compromís al Senat, Carles Mulet, ha remarcat que obrir el debat, per part del PSOE, sobre la imposició de peatges simbòlics a les autovies, justament ara que s'acaben els peatges de l'AP-7 és "directament deslleial cap als valencians". "Continuarem pagant els de sempre, als que fa 50 anys que ens estafen", ha denunciat.
🗞@CompromisSenat🍊🏛qualifica de deslleial que el PSOE🥀òbriga el debat dels “peatges tous”
— Compromís (@compromis) August 21, 2019
🗣@carlesmulet: “Pagarem als qui porten 50 anys estafant💸" #AP7Gratuïta🛣 https://t.co/JDmauez7jB
Per acabar, l'associació de consumidors Facua ha qualificat d'"injusta" la possible imposició de peatges a la xarxa d'autovies espanyoles que ara són gratuïtes i creu que és "impròpia d'un govern d'esquerres".
El portaveu de Facua, Rubén Sánchez, ha expressat que les autovies s'han de finançar mitjançant els Pressupostos Generals de l'Estat amb els impostos dels ciutadans i que la proposta d'Ábalos suposaria un "copagament" i un "repagament".
Segons Sánchez, aquesta classe de peatges incentivaria l'ús d'un altre tipus de carreteres i d'aquesta manera hi hauria dues classes de conductors: els de nivell adquisitiu més alt, que podrien conduir per les autovies, i un altre que, com que no podrien pagar el peatge, s'enfrontarien a carreteres amb un risc d'accident més alt i en pitjors condicions.
Substituir peatges per una tarifa plana
A Catalunya, el grup de treball sobre la gestió i el finançament del sistema de vies d’altes prestacions ha arribat a un consens sobre el model que ha de substituir els peatges de les autopistes i autovies catalanes i que ha de tenir dues etapes, una primera, amb l'establiment d'una tarifa plana temporal que donaria pas a un sistema més complex de pagament per distància.
També s'ha acordat que el model de vinyeta ha de ser el mateix per totes les autopistes de l'Estat i ha proposat es faci una prova pilot del sistema a Catalunya. Sobre la taula no hi ha concrecions de preu ni de calendari d'implementació de l'Eurovinyeta, tots dos aspectes que depenen del govern de l'Estat. Per a detallar el camí a seguir, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha demanat al Ministeri de Foment que es constitueixi "un grup de treball bilateral".
L'AP-7, gratuïta a Catalunya el 2020 entre Tarragona i Alacant
A més de les propostes pel manteniment de la xarxa viària de l'Estat, el govern espanyol ja està suprimint peatges. A Catalunya, l'1 de gener de 2020 s'eliminarà el que hi ha al tram de l'AP-7 comprès entre Tarragona i Alacant i el setembre de l'any 2021, el traçat de l'AP-7 que uneix Barcelona amb la Jonquera i Tarragona, el de l'AP-7 Montmeló-El Papiol i el de l'AP-2 Saragossa-Mediterrani també se suprimirien.