L'economista Santiago Niño Becerra s'ha encarat a l'empresa pública Aena, que gestiona els aeroports, en una conversa tensa a la xarxa.
Tot ha començat quan Becerra ha preguntat per què Aena no publica les dades de cadascun dels 45 aeroports que controla. S'ha queixat que no és el primer cop que passa. Això no permet saber quins aeroports són deficitaris i quins guanyen diners.
Otra vez: ¿por qué AENA no publica cada año las cuentas de explotación de los 45 aeropuertos que regenta?. La cuenta de explotacion de cada aeropuerto: aeropuerto por aeropuerto. ¿Por qué?
— Santiago Niño (@sninobecerra) 5 de juny de 2019
Aena l'ha respost amb un fil, argumentant que no ho fan perquè és "confidencial".
En cuanto a las cuentas de resultados, la compañía funciona en red, por lo que sólo presenta una cuenta de resultados con los datos consolidados de todos los aeropuertos. 1/3
— Aena (@aena) 5 de juny de 2019
Además, la información relativa a cuentas analíticas por aeropuertos tienen la consideración de confidencial, tal y como se desprende de la Ley 18/2014, y por lo tanto, no es pública, dado que puede afectar a los intereses económicos y comerciales de la sociedad. 2/3
— Aena (@aena) 5 de juny de 2019
Como empresa cotizada en Bolsa, Aena S.A. publica toda la información económica y contable a la que está obligada por la normativa de aplicación en la materia, que puede consultarse en los siguientes enlaces a la web:https://t.co/orOsowPQ75 3/3
— Aena (@aena) 5 de juny de 2019
Niño Becerra no ha considerat justificats els arguments d'Aena, i ha insistit en les preguntes, en un altre fil.
"Aena pot funcionar en xarxa, però cada aeroport és un centre de cost, per tant es poden presentar comptes individualitzats detallant interaccions. Que la informació relativa a comptes analítics sigui confidencial és una decisió que entenc que no beneficia gens els contribuents i usuaris", ha indicat.
"Cap principi comptable impossibilita la publicació de resultats separats, i la transparència que s'obtindria ajudaria crec a guanyar en eficiència", ha afegit.
(1/2) AENA puede funcionar en red, pero cada aeropuerto es un centro de coste, luego pueden presentarse cuentas individualizadas detallando interacciones. Que la información relativa a cuentas analíticas sea confidencial es una decisión que, entiendo, en nada beneficia a
— Santiago Niño (@sninobecerra) 6 de juny de 2019
(2/2) las/los contribuyentes y usuarias/os. Ningún principio contable imposibilita La publicación de resultados separados, y la transparencia que se obtendría ayudaría, pienso, a ganar en eficiencia.
— Santiago Niño (@sninobecerra) 6 de juny de 2019
Aena però no ha seguit la conversa i no ha donat resposta a l'economista. Després Becerra ha explicat al programa Versió RAC1, el que pot ser el motiu de fons de la no publicació de les dades. "Corren rumors que dels 45 aeroports de l’Estat només tres són rendibles tot l’any i dos només una part de l’any. La resta generen pèrdues. Jo demano a Aena que digui si això és cert o no", ha manifestat.
L'economista ha pronosticat tancaments. "Estic convençut que amb el temps hi haurà aeroports i línies d’AVE que es tancaran. I la decisió no serà del govern espanyol. Vindrà de Brussel·les. No és un sistema sostenible. Hi ha línies d’AVE que només s’amortitzaran un 15%", ha indicat.