El principal diari suís, el Neue Zürcher Zeitung, de Zuric, ha advertit en un article que s'està incrementant el risc de conflicte armat entre els Estats Units i la Xina, a causa precisament del coronavirus.

L'article ha estat elaborat pels investigadors del Centre d'Estudis de Seguretat de Zuric Michael Haas i Niklas Masuhr, de la prestigiosa universitat ETH, on va treballar Albert Einstein i d'on han sortit 21 premis Nobel. Afirmen que la crisi del coronavirus ha accelerat l'enfrontament entre el domini nord-americà o xinès a Àsia i el Pacífic.

"La regió de l'Àsia i el Pacífic s'enfronta a una dècada decisiva. Avui dia un model d'ordre dominat pels americans i un altre pels xinesos hi estan topant. El precari equilibri per beneficar l'economia mundial s'ha substituit per una espiral descendent de confrontació promoguda per les dues parts. La crisi del coronavirus ha reforçat aquesta tendència. No és encara el preludi immediat d'una pugna per eliminar l'hegemonia de l'altre a escala mundial. Però el que hagi de passar a l'Àsia i el Pacífic conformarà el caràcter de les relacions internacionals molt més enllà d'aquesta regió els anys que venen. I Europa també es veurà afectada", pronostiquen.

L'article assegura que no està decidit el guanyador d'aquest enfrontament, i que no s'ha de donar per fet que sigui el president xinès Xi Jinping, i que tampoc està clar el grau de duresa que pot tenir la confrontació estratègica. No descarta que es puguin produir conflictes armats.

"Moltes responsables polítics i empresarials consideren que no hi ha lloc per parlar de conflicte militar. No obstant, en realitat cal deixar oberta la qüestió de si el conflicte entre els Estats Units i la Xina es mantindrà a llarg termini per sota del llindar de la guerra", adverteix. Cita en aquest sentit la denominada Trampa de Teucídides, segons la qual l'ascens d'Atenes i el temor d'Esparta davant d'aquest fet van posar les bases de la guerra.

Afirmen que la probabilitat que es produeixi una guerra entre els EUA i la Xina ha augmentat, tot i que precisen que això no prefigura res més per ara, a banda d'un increment previsible de les tensions entre les dues potències en el futur, amb reflux mundial.

Neue Zürcher Zeitung

"La situació entre la Xina i els EUA està arribant a un punt crític: fins i tot per a una gran guerra?", es pregunta el Neue Zürcher

"A la Xina, el pressupost militar ha crescut més ràpid que el PIB durant anys. Això no hauria de ser per si sol una amenaça. El que és més preocupant és que es combina la modernització militar i l'esforç armamentístic amb el "somni xinès" territorial de Xi Jinping. Preveu la reintegració de territoris "perduts" per la Xina en les pròximes dècades. I aquest enfoc contrasta obertament amb la idea d'ordre dels EUA, i també de la majoria dels Estats veïns del Pacífic", argumenta.

A aquesta situació si ha d'afegir que les dues parts tenen voluntat "d'escalar en el conflicte comercial". "És un altre factor que agreuja la situació", i que segons l'article seguiria encara que pleguessin el president xinès i el president americà, Donald Trump.

L'article afirma que la Xina està utilitzant la crisi del coronavirus per fer pressió sobre Taiwan, i recorda que ja hi ha hagut tensió militar en aquesta zona, i no descarta que creixi l'interès xinès fer una reunificació per la força. Demanen per això a Europa que estigui alerta, i que abandoni la idea que els conflictes entre potències són cosa del passat.