El president d’Òmnium Cultural, Jordi Cuixart, s’ha reunit aquest dissabte amb la presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona, Mònica Roca, per signar un conveni de col·laboració on les dues entitats es comprometen a fomentar l’ús de la llengua catalana al món de l’empresa i entre el teixit productiu. Segons Cuixart, “el català ha de ser la llengua habitual de les empreses i els comerços del país”. Així mateix, ha assegurat que “la societat civil i l’empresa és corresponsable de la defensa dels drets lingüístics i d’aconseguir que el català deixi de ser una llengua minoritzada”.
Totes dues entitats han posat de manifest els reptes que el català encara té en el món empresarial, raó per la qual s'han compromès a dur a terme estratègies per promocionar-ne l'ús. També posaran a disposició d'empreses i comerços, documents, contractes i plantilles, sovint, difícils de trobar en català per tal que els puguin incorporar en els seus procediments administratius. Al mateix temps, col·laboraran per identificar els principals factors que frenen l'ús del català al món empresarial i diagnosticar les actuacions més prioritàries. El conveni fa "una crida" a les empreses de Catalunya "perquè incorporin el català com a llengua d'ús habitual en les seves relacions internes, així com amb proveïdors i clients. Concretament, l’acord tindrà una durada inicial de dos anys i es preveu la creació d'una comissió paritària de treball i seguiment que es reunirà periòdicament.
El retrocés del català al món de l'empresa
Certament, l'ús de la llengua catalana en el camp empresarial ha perdut pistonada, fet que es demostra amb les darreres dades aportades per l'IDESCAT. Així, es palesa que, segons l’última enquesta publicada el 2018, l'any 2003 l’ús del català al petit comerç era del 47,3%, xifra que, fins l'any 2018, ha quedat reduïda al 37%. En canvi, durant el mateix període de temps, el castellà ha passat del 36,9% al 42,2%. L’ús del català a les relacions laborals tampoc no se salva de la perillosa deriva de pèrdua de parlants, ja que el català ha passat de ser la llengua habitual amb els companys de feina del 40,5% de la població al 30,4% en el període 2003-2018. En canvi, el castellà ha tornat a créixer, ha passat del 35,3% al 39,2%.
Des d'Òmnium Cultural i la Cambra de Comerç de Barcelona, defensen que l’empresariat ha de veure l’ús del català com "una bona pràctica que l’arrela al territori" i que "es troba vinculada a la responsabilitat social empresarial". En aquest sentit, les dues entitats destaquen que el 94,4% de la població de Catalunya l’entén, el 85,5% la sap llegir i el 81,2% la sap parlar. Alhora, destaquen el fet que el català és una "oportunitat de negoci" per a les empreses perquè la "comunitat de parla catalana la formen més de 10 milions de persones".