Uns 590.000 vehicles inicien aquest diumenge a les 12.00 hores l'operació tornada de Setmana Santa cap a Barcelona, que finalitzarà aquest Dilluns de Pasqua, i en què el Servei Català de Trànsit (SCT) espera que, com en la sortida, l'AP-7 concentri la majoria de retencions. Segons la previsió de l'SCT, les franges horàries que es preveuen més conflictives en l'operació tornada a l'àrea de Barcelona seran aquest diumenge entre les 16.30 hores i la mitjanit, i demà, Dilluns de Pasqua, festiu a Catalunya, entre les 11.30 i les 23.00 hores.
🛣️ Estat del trànsit a Catalunya en temps real: carreteres tallades, incidències i retencions
Tanmateix, aquesta tarda hi ha temporal previst, sobretot a les comarques del Penedès, les de Barcelona, part de les comarques de Girona i part del Pirineu. Les autoritats estan pendents de la borrasca Nelson, que preveu que deixi pluges abundants a partir d'aquest migdia, juntament amb fortes ratxes de vent. Els vents de sud (migjorn) i sud-oest (garbí o llebeig) bufen amb ratxes fortes d'entre 50 i 70 km/h, amb registres destacats com els 69,5 km/h de l'Observatori Fabra, els 67,7 km/h de Palafrugell o els 60,5 km/h de Malgrat de Mar.
Fins a 182.156 vehicles han tornat a l'àrea metropolitana de Barcelona aquest diumenge a les 21.00 hores. Es tracta del 30,9% dels 590.000 desplaçaments previstos en l'operació retorn de Setmana Santa. La C-16 és la via amb més complicacions, després que un accident a la Nou de Berguedà hagi acumulat 12 quilòmetres de retencions entre Bagà i Cercs, en sentit sud. Al llarg del dia també s'han registrat cues en diversos trams de l'AP-7, la C-55, la C-31 i l'N-II.
Evitar conduir diumenge a la tarda
Per tot plegat, el director de Trànsit, Ramon Lamiel, ha advertit que es preveu una tarda "molt complicada". "Molta prudència a les carreteres davant les previsions meteorològiques a la tarda. Qui pugui anticipar o ajornar el retorn, que ho faci. Aquesta tarda s'ha d'evitar conduir o circular per les carreteres. I si s'ha de fer el retorn aquesta tarda, fer una conducció responsable", ha dit en una entrevista al Via Lliure de RAC1.
Sense carrils addicionals
De fet, hi havia la previsió d'incorporar carrils addicionals en diferents punts de l'AP-7 —entre Vilafranca del Penedès (Alt Penedès) i Molins de Rei (Baix Llobregat) i entre Sant Celoni (Vallès Oriental), Llinars del Vallès i Montornès—, però la pluja i el vent ho ha impedit, de moment. "Ens preocupa especialment l'AP-7 i els conductors que tornin del sud i del nord cap a l'entorn metropolità. L'única via alternativa a l'AP-7 és la C-32, al nord és gratuïta i al sud és de peatge", ha dit Lamiel, referint-se al peatge que ja té un cost de més de 8 euros als túnels del Garraf. Així mateix, el pic de retencions es preveu entre les vuit i les deu del vespre d'aquest diumenge a la tarda.
Per la seva banda, la subdirectora de Protecció Civil, Imma Soler, demana ser "conscients" de l'estat de la meteorologia i actuar en "conseqüència". "Cal conèixer el risc. Quan hi ha pluja la conducció no és tan segura i cal ser prudents, augmentar la distància de seguretat i moderar la velocitat", recomana Soler, qui avisa que es poden registrar calamarsades.
Operació sortida sense morts
A l'operació sortida, entre dijous i divendres, un total de 558.530 vehicles, el 97,1 % dels 575.000 previstos, van abandonar l'àrea de Barcelona, amb cues quilomètriques —es van arribar a sumar cent quilòmetres en el mateix moment en tota la xarxa viària catalana—, tot i que sense cap accident mortal. Per a l'operació tornada —entre les 12.00 hores d'aquest diumenge i mitjanit de demà—, Trànsit preveu que circulin cap a l'àrea de Barcelona una xifra superior de vehicles, en concret 590.000. De fet, sobre l'operació sortida, Lamiel ha tret pit d'haver incorporat per primer cop carrils addicionals durant el dijous al matí. "A la tarda no va anar tan bé perquè no els vam poder obrir", ha admès.
Durant aquest dispositiu especial de trànsit amb motiu de la Setmana Santa, els Mossos d'Esquadra han desplegat 1.719 agents de trànsit per dur a terme 1.540 controls, majoritàriament d'alcoholèmia i drogues, però també de velocitat, distraccions i motocicletes, entre d'altres.