El presentador Òscar Andreu ha advertit la conselleria d'Educació que "si es peten Filosofia" això pot afectar la comprensió de la sèrie Merlí de TV3, que va tenir un gran èxit a la televisió catalana i també a Espanya i Amèrica Llatina. "Si es peten Filosofia, les noves generacions miraran Merlí com si fos una sèrie d’època?", s'ha preguntat Andreu amb visible preocupació per la mesura, i ha adjuntat un gif. Merlí tracta sobre un professor de filosofia amb aquest nom que estimula els seus alumnes a pensar lliurement mitjançant uns mètodes poc ortodoxos, i que divideixen les opinions de la classe, els professors i les famílies. Amb una certa influència de pel·lícules com El club dels poetes morts, de Peter Weir, Merlí intenta fer més propera la filosofia a tots els públics. A cadascun dels 40 episodis de la sèrie s'inclouen els plantejaments d'algun gran pensador o escola, com els peripatètics, Nietzsche o Schopenhauer, que lliguen amb la trama dels personatges.

El Departament d’Educació ha enviat un esborrany als centres educatius sobre el currículum del curs vinent en el qual no apareix l’assignatura de Filosofia a l’ESO. Segons ha denunciat el docent i divulgador filosòfic Àlex Agustí al seu compte de Twitter i ha pogut confirmar ElNacional.cat, en el primer esborrany que la conselleria ha remès als centres apareixen nou assignatures optatives de les quals els alumnes n’hauran d’escollir tres. Cap d’elles és l’assignatura de Filosofia. Fonts del Departament, però, han assegurat a aquest diari que tenen plena confiança que l’assignatura es pugui cursar a l’ESO l’any que ve. El cas és que la proposta del Departament s’ha de complementar amb la proposta que facin els centres, i d’aquí en sortirà una versió definitiva. El termini per respondre a aquest esborrany acaba el 18 de febrer, mentre que els mesos de maig i juny s’acabarà de confirmar quin és el currículum definitiu de cara a l’any que ve.

El currículum que s’acaba cursant cada any és fruit d’una barreja de propostes entre el govern espanyol i el català. La Moncloa en determina una part, mentre que la Generalitat en determina una altra. El Departament assegura que la voluntat d’Educació és pactar la part catalana amb els centres, per tal de tenir una proposta que tingui el suport de la comunitat educativa. I a més, es dona certa llibertat a les escoles perquè elles mateixes incloguin les assignatures que consideren oportunes. Amb l’esborrany que ha presentat el Govern, doncs, s’obre la porta a un escenari en el qual alguns centres no facin l’assignatura de Filosofia. Però fonts d’Educació insisteixen que hi ha el convenciment que aquesta matèria continuarà ensenyant-se el curs que ve.