Óscar Puente passa per alt les demandes del Parlament de Catalunya i tanca la porta que algú assumeixi responsabilitats polítiques pel caos a Rodalies. El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible ho ha defensat en ser preguntat pel portaveu de Junts al Senat, Eduard Pujol, durant la sessió de control al govern espanyol. “No veig cap raó perquè hi hagi cap assumpció de responsabilitats polítiques, però, sobretot, no li veig cap utilitat”, ha esgrimit el ministre Puente. “Volem resoldre o millorar la situació de Rodalies. Cregui’m, sacrificis a l’altar no ens serveixen per resoldre el problema, que es resol amb feina, pedagogia i solucions, no amb dimissions o amb altisonància”, ha afegit. “Rodalies necessita calma, assossec, pedagogia i feina, no agitació”, ha reblat.
📝 El Parlament reprova Paneque i demana a Illa que la destitueixi pel caos de Rodalies
Va ser just la setmana passada quan el Parlament va reprovar (a instàncies de Junts) la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, i va demanar al president de la Generalitat, Salvador Illa, que la cessés per la seva “mala gestió” en l’escalada d’incidències dels últims mesos en la xarxa de Rodalies. El PP, Vox, la CUP i Aliança Catalana van votar-hi a favor i ERC s’hi va abstenir. En canvi, el PSC i els Comuns s’hi van oposar. Així mateix, la cambra catalana va reprovar Óscar Puente en una iniciativa impulsada pel PP i que va rebre llum verda amb el suport de Junts, Vox, la CUP i Aliança Catalana i l’abstenció d’ERC.
“Les dimissions no es justifiquen i no servirien absolutament de res”
“Vostès situen la causa fonamental de la situació que viu Rodalies a Catalunya en la falta d’inversions. A qui exigim que adopti responsabilitats? Les assumeixo jo? Seria paradoxal que el Ministeri que té al seu historial, l’any 2024, la inversió més gran en la història de Rodalies de Catalunya fos qui hagués d’assumir responsabilitats. En què seria útil?”, s’ha preguntat Óscar Puente en la seva rèplica al senador juntaire. “Vostè em fa responsable a mi de les omissions de la dècada prodigiosa dels anys 2010, 2011 i 2012, en els quals no es va invertir absolutament res”, ha lamentat. “Llavors qui? El president de Renfe, que porta en el càrrec des de mitjan gener? El d’ADIF, que porta sis mesos?”, s’ha preguntat.
Així mateix, ha acusat Junts d’estar “utilitzant Rodalies com una bandera política” sense tenir un “interès real en resoldre-ho” i ha etzibat als independentistes que “prendre-li el pèl als catalans” és “dir que Rodalies estarà millor gestionat en funció que qui ho fa sigui català o sigui extremeny”. “Si volen resoldre el problema, el lògic és que proposin les solucions que creguin que no s’estan implementant, no que exigeixin dimissions que saben que no es justifiquen i no servirien absolutament de res”, ha insistit.
“Renfe és com l’amanida russa en mal estat: si t’ha provat malament, no has de repetir"
Durant la formulació de la seva pregunta, Eduard Pujol ha disparat amb duresa contra la gestió de Rodalies per part de la Moncloa i del Govern de la Generalitat. “Les coses van de mal en pitjor i ara mateix les seves explicacions de fa tres setmanes són com un conte xinès”, ha lamentat tot just començar. “Les responsabilitats polítiques han d’arribar com més aviat millor. A quin miracle esperen? Qui assumirà el pastís? Algú ha de pagar els plats trencats de tot aquest embolic”, ha lamentat. “Que el president Illa i el diputat Rufián, se’ls pot torejar? Doncs així estem. Però no prenguin més el pèl als milers de catalans que a aquesta hora es pregunten què més els pot passar en aquest circ que és Renfe, Adif i el seu ministeri”, ha reiterat.
“Vostès sempre se superen, però per a malament, la cosa no està ni per a bromes ni per a escapisme”, ha retret Eduard Pujol a Óscar Puente. “No és una bandera política, és un desastre”, li ha contestat el senador de Junts, que ha arremès contra un “Estat negligent”. I, novament, ha criticat el pacte entre ERC i el PSOE per al traspàs de Rodalies: “Renfe a Catalunya és com l’amanida russa en mal estat. Si t’ha sentat malament, el que no has de fer és mai és repetir. I Catalunya no vol repetir amb Renfe: ni empresa filial, ni invents del còmic. Oblidin-se del pactat i que Catalunya gestioni Rodalies amb la pulcritud i l’èxit de Ferrocarrils [de la Generalitat de Catalunya]”, ha conclòs.