“No hi ha un abandonament per part del govern espanyol, en absolut”. El ministre Óscar Puente defensa les inversions a Rodalies de Catalunya i el paper del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. En una compareixença a petició pròpia a la Comissió de Transports del Congrés dels Diputats, el ministre ha replicat les crítiques de l’independentisme, que li ha retret la falta d’execució pressupostària, negant “radicalment” aquestes acusacions: “Estem pendents de Catalunya”, ha afirmat. Això sí, el ministre ha lamentat els anys de “molt baixa inversió” amb els governs del PP i ha apuntat que “quan s’abandonen durant molt temps les inversions, recuperar el temps perdut costa molt” per les dificultats d’executar obres a un “ritme molt alt per les necessitats que té el servei i compatibilitzar-les amb la seva prestació”. “Estem fent a Catalunya tot el que podem i desbloquejant projectes que feia molt temps que estaven enquistats”, ha subratllat. La compareixença de Puente arriba la setmana després que ell mateix anés al Senat i es defensés de les crítiques afirmant que només li havia faltat “escoltar allò que amb Franco els trens anaven millor”. Just el dilluns el Congrés va tombar la petició del PP perquè comparegués al ple del Congrés, però l’endemà va registrar la petició de fer-ho a petició pròpia.
Durant el seu torn de rèplica, Óscar Puente s’ha preguntat si Adif “té la culpa que a Catalunya es produeixin tants robatoris de catenària” i ha disparat contra els Mossos d’Esquadra: “Qui és el responsable de la seguretat a Catalunya?”, ha interrogat. Ara bé, sí que ha reconegut que “si les escenes que es van viure a Chamartín a l’agost s’haguessin viscut en qualsevol punt d’Espanya”, ell no hauria hagut de comparèixer. I ha atribuït la seva presència al Congrés no només a la mateixa incidència, sinó a “l’alarma mediàtica” que s’ha generat. “Es posa excessivament el focus en el que succeeix en Madrid, en això estarem tots d’acord, i la pressió que s’ha exercit en relació amb aquest assumpte pels incidents a Chamartín no es produeixen en altres casos”, ha confessat. Aquest argument l’ha utilitzat per reivindicar que, “sota la superfície d’aquesta impostació, exageració i hipèrbole entorn de tot el que passa a Madrid”, no hi ha un “abandonament” de Catalunya per part del govern espanyol.
Isidre Gavín: “Quan passa alguna cosa a Madrid, tot tremola”
Durant la seva intervenció, Isidre Gavín, diputat de Junts, ha lamentat que la convocatòria d’urgència de la Comissió de Transports l’última setmana d’agost és una nova demostració que “el que passa a Catalunya i afecta els seus ciutadans no és important en la política espanyola”. “Forma part de la normalitat que els trens fallin a Catalunya, no l’estiu, sinó cada dia, tot l’any”, ha assenyalat, i ha lamentat que la “normalitat” de Catalunya sigui que els serveis operats per Renfe “fallin més que una escopeta de fira”. “Quan els passa alguna cosa a Madrid, tot tremola, no estan tan acostumats”, ha conclòs.
A diferència d’això, Isidre Gavín ha reprovat que Catalunya visqui un “caos de gestió i un caos de servei” i “incidències constants, diàries, que afecten la vida de la gent, la conciliació familiar i la productivitat i la competitivitat del país”. Un caos que, segons ha denunciat Gavín, es produeix per la “incompetència, incapacitat i deixadesa dels seus gestors” i per una “agenda infinita i inacabable d’obres per manca d’inversió, per mala planificació, per incompliment dels compromisos pressupostaris i per corrupció”. Tot això és el “resultat del maltractament que reben a Catalunya pel que fa a l’espoli econòmic en forma d’incompliment de les inversions en infraestructures ferroviàries”. Finalment, igual que va fer el mes de febrer, ha Gavín llençat un advertiment al ministre: “Si vostès no corregeixen aquesta dinàmica crònica de fa molts anys, els pressupostos no podran comptar amb nosaltres per aprovar-los”.
Inés Granollers: “Tots els trens han de passar per Madrid i això és un problema que hem tingut de centralisme”
Per part d’Esquerra Republicana, Inés Granollers ha atribuït el “problema de sobresaturació a les estacions a Madrid” al fet que “tots els trens han de passar per Madrid” i a un “problema de centralisme”. Per la diputada d’ERC, el fet que els trens no funcionin és “culpa d’una manca d’inversions i una poca planificació cap al mitjà de transport, que ha de ser vertebrador i que està pensat per donar accés a la feina i proporcionar equitat entre els territoris”. També ha sostingut que el caos ferroviari “no està ni per fer partidismes ni per fer bromes de curta durada”.
D’altra banda, Granollers ha criticat que les línies d’alta velocitat “estan segrestades per la liberalització” i ha qüestionat “per què tots els trens que tenen parada a Lleida ara són AVLO però amb preus d’AVE”. “Després es parla molt de cohesió territorial i de zones rurals, però la realitat és que fem coses que fa que viure en zones rurals tingui un greuge”. Per acabar, Inés Granollers, de la mateixa manera que la setmana passada va fer-ho la senadora Laura Castel, ha insistit en el traspàs de Rodalies que ERC va pactar amb el PSOE a canvi de la investidura de Pedro Sánchez: “Fins que no estigui resolt, s’ha d’executar el traspàs de Rodalies amb la Generalitat, perquè si no, mentrestant, vostès són els primers i únics responsables, perquè són el govern de l’Estat el que ho està gestionant”.
Óscar Puente confia que l’Estació de la Sagrera estigui operativa “aviat”: les obres han arribat al 72% d’execució
En un altre sentit, durant la seva compareixença, el ministre de Transports ha assegurat que espera que l’Estació de la Sagrera estigui plenament operativa “aviat” i ha destacat que les obres ja han assolit el 72% d’execució. Óscar Puente ha relatat que la Sagrera absorbirà el trànsit de trens d’alta velocitat que van més enllà de Barcelona i que, per tant, la culminació de les obres servirà per “descongestionar” l’Estació de Sants, que actualment només disposa de cinc vies d’alta velocitat. “Espero que molt aviat puguem tenir aquesta estació a ple rendiment”, ha subratllat Puente. Les paraules de Puente arriben l’endemà que Adif iniciés les proves a les vies d’alta velocitat de la Sagrera.