La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha assegurat aquest divendres que està intentant "buscar solucions amb urgència i celeritat per normalitzar el servei de Rodalies el més aviat possible" i ha afegit també que farà "tot el possible" per evitar els set dies de vaga convocats pel traspàs de Rodalies. En declaracions a El Matí de Catalunya Ràdio, la consellera s'ha referit així als problemes d'aquesta setmana en el funcionament de la xarxa de Rodalies, entre ells els apareguts després de la reobertura del túnel de Roda de Berà (Tarragonès), tancat durant mesos per obres de millora.
La consellera ha assegurat que dos dels tres problemes detectats en el restabliment del servei després de la reobertura d'aquest túnel estan arreglats, però que persisteix "un problema tècnic" que afecta la "comunicació directa entre el maquinista i el centre de control". Quan falla aquest sistema de comunicació, s'ha de recórrer a una comunicació per telèfon mòbil i això provoca cada vegada que succeeix "entre 5 i 10 minuts" de retards.
Preguntada pel problema d'aquest divendres a l'R2 Sud, que ha obligat a evacuar els passatgers els trens dels quals s'havien quedat aturats, la consellera ha dit que tècnics d'Adif s'havien desplaçat per comprovar quins danys hi havia en la subestació de Bellvitge.
"Una casa amb moltes deficiències"
Més enllà dels incidents d'aquesta setmana, la consellera ha fet una reflexió sobre la situació que s'ha trobat a Rodalies en arribar a la conselleria. "Ens hem trobat una casa amb moltes deficiències i en la qual hem de fer moltes reformes", ha assegurat recorrent a un símil per il·lustrar la situació de Rodalies. "Això és l'acumulació també de molts anys de desinversió i fins i tot de certa renúncia per part de governs anteriors de posar-se al capdavant de la responsabilitat d'un servei tan fonamental com el de Rodalies", ha comentat. "El Govern de la Generalitat és responsable i almenys aquest no vol ser aliè a qualsevol cosa que passi a Catalunya", ha dit Paneque, que ha recordat que la titularitat del servei és de la Generalitat i que ella la pensa exercir.
En aquesta línia, Paneque ha volgut puntualitzar que la seva antecessora en el càrrec, la republicana Ester Capella, "va voler començar a exercir la titularitat del servei" i es van començar a negociar millores en el pla de Rodalies. Malgrat subratllar que la xarxa viària està en unes "condicions francament millorables", que hi ha un problema de manteniment en les estacions i que els trens no es renovaven des de fa dècades, la consellera ha dit que ha trobat "bona predisposició" per part de Renfe, Adif i del ministeri.
"Entenc la impaciència dels usuaris, perquè porten anys amb un servei que no és adequat al que mereixen els catalans", ha comentat la consellera, qui també ha dit que treballa per millorar també l'agilitat en la informació a l'usuari sobre les incidències. "Quan un entra en una casa i fan falten aquestes reformes, el que s'ha de fer és posar-se al costat de les solucions", ha afegit, i ha recordat que el següent repte serà desdoblar la línia R3. Preguntada pels terminis per començar a notar millores realment evidents en el servei, ha recordat que ella sempre ha parlat d'uns dos anys, tenint en compte les obres que encara hi ha pendents. La situació actual, finalment, és "responsabilitat de diferents governs", ha admès.
Els drets dels treballadors en el traspàs de Rodalies
D'altra banda, ha dit que farà tot el possible per evitar els set dies de vaga convocats al març i abril pels comitès d'Adif i Renfe, que al·leguen incompliment dels acords signats sobre el traspàs de Rodalies i Renfe Mercaderies. La consellera ha assegurat que comprèn la inquietud laboral que puguin tenir aquests treballadors, però ha remarcat que "els seus drets socials i laborals quedaran blindats". "El compromís és ferm, tant del traspàs de Rodalies (a la Generalitat) com que els seus drets quedaran totalment blindats i protegits", ha dit. La consellera ha confiat que el diàleg amb els sindicats faci que obtinguin la "tranquil·litat necessària" respecte a les seves condicions laborals.