El Govern Aragonès ha salvat els pressupostos amb el PSC després de comprometre’s a estudiar el Quart Cinturó i acordar que calia augmentar la “capacitat” de l’aeroport del Prat. L’executiu i ERC van deixar clar que no es destinava ni un sol euro a la B-40 i que no es parlava d’ampliar la tercera pista. Però, deu dies més tard, els republicans s’han endut un revés al Parlament, que ha aprovat una moció de Ciutadans que l’insta a incloure la Ronda Nord als pressupostos i “ampliar” la infraestructura aeroportuària. Ha tirat endavant amb els vots a favor del PSC, Junts per Catalunya, l'extrema dreta de Vox, Cs i el PP, mentre ERC, la CUP i els comuns s'han quedat sols en contra. No obstant això, el text aprovat no és vinculant.
El primer punt conflictiu de la moció de Ciutadans, en contra de la posició del Govern, s’ha transaccionat parcialment amb esmenes de Junts. I insta el Govern de la Generalitat a “incloure dotació pressupostària suficient el 2023” per a diverses actuacions. Entre elles, el Quart Cinturó. Inicialment, el text parlava simplement de la B-40, i amb l’esmena juntaire ha quedat en “Ronda Nord del Vallès, dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar”.
L’altre punt conflictiu aprovat és el que té a veure amb l’aeroport del Prat, i inclou la paraula vetada per ERC: ampliació. Concretament, la cambra catalana insta el Govern de la Generalitat a “impulsar fermament l’augment de la capacitat de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona - El Prat per millorar-ne la fiabilitat i convertir-lo en un veritable hub intercontinental, per a la qual cosa cal ampliar la seva infraestructura d’aterratge i enlairament”.
Durant el debat de la moció, el diputat d’ERC, José Rodríguez, ha defensat la postura del Govern: “L’acord no diu d’incloure ni un euro als pressupostos de 2023. Ni tan sols dues pistes de l’aeroport del Prat. Ara no toca parlar d’ampliacions de pistes”. Li ha respost el diputat socialista Jordi Terrades: “Vostè diu ‘no incloure ni un euro’ per la Ronda Nord. M’està dient que, quan se signi el conveni, el Govern no incorporarà la transferència de recursos? No s’ho creu ni vostè ni el seu grup parlamentari”.
El Govern complirà
Aquest dimecres, va ser el conseller de Territori, Juli Fernández, qui va prendre la paraula. En la sessió de control al Govern, va apuntar que l'executiu "compleix els seus acords" i, per tant, que el pacte amb el PSC pels pressupostos recull que "s'ha de fer efectiu un conveni per tal de redactar el projecte de la Ronda Nord, i això farem". En aquesta línia, però, va afegir: "No ens enganyem: això no és el Quart Cinturó". De fet, la ronda Nord suposa donar continuïtat a la carretera B-40 des de Terrassa fins a la ronda Oest de Sabadell, mentre que el Quart Cinturó es va redactar als anys seixanta per l'Estat i contemplava una autovia de circumval·lació que havia d'unir els dos vallesos, el Baix Llobregat i el Maresme.