Més mocions sobre les inversions. Després del text presentat dijous al matí per Junts, aquesta tarda ha estat el torn d'Esquerra Republicana. La formació d'Oriol Junqueras ha presentat una moció centrada en la qüestió del dèficit pressupostari de l'Estat envers Catalunya. I és que fa només unes setmanes que va publicar-se que el govern central només havia executat un terç de les inversions promeses per aquest territori, un percentatge ínfim en comparació amb la xifra financera rebuda per Madrid. Davant d'aquesta realitat, la cambra catalana ha volgut tirar endavant (amb el vot positiu dels republicans, Junts, la CUP i els comuns) una denúncia contra "la discriminació permanent i sistemàtica de Catalunya i el conjunt dels Països Catalans en l'execució pressupostària", i que han lamentat que es repeteixi any rere any, indiferentment del color polític que hi hagi a La Moncloa.
Per no quedar-se amb els braços plegats davant aquesta ignomínia, el Parlament també aposta per fer compensar les pèrdues. Així, s'insta el Govern a "quantificar les xifres d'inversió pressupostada i no executada des de l'any 2014 fins a 2021". I un cop elaborat aquest informe, s'ha d'utilitzar per exigir a l'Estat un fons de compensació per corregir les pèrdues econòmiques provocades pel dèficit d'inversions "que inclogui l'import pressupostat i no executat de 2014 fins a 2019, ampliant-ho a 2020 i 2021 en cas que l'Estat sigui incapaç d'executar aquestes inversions al llarg de 2022 i 2023". En definitiva, un mecanisme que ha de permetre a Catalunya poder recuperar tots aquells diners que, durant els darrers vuit anys, no ha rebut malgrat les promeses. I també planteja que, a llarg termini, la solució ha de passar per "avançar cap a un estat propi que permeti a Catalunya gestionar amb plenitud els seus propis recursos", un punt que ha comptat amb l'abstenció dels comuns.
En el marc de la manca d'inversions, la moció ha regalat un protagonisme contundent a la qüestió ferroviària. Així, ha volgut aprofitar per reclamar el traspàs de Rodalies, mitja distància i alta velocitat, "per garantir la transformació cap a la mobilitat sostenible i la priorització del transport públic", així com de l'aeroport del Prat. I ha sentenciat que la "infraexecució ferroviària no es pot compensar oferint promeses de priorització d'infraestructures viàries de mobilitat obsoletes".
El debat parlamentari
Durant la seva intervenció, el diputat d'ERC Ernest Maragall ha lamentat que amb el dèficit d'inversions es trenca l'acord pactat entre els republicans i el govern espanyol pels pressupostos de 2021. "És un menysteniment institucional, és dir que els acords no impliquen res", ha lamentat, per la qual cosa se sent cada cop "més convençut" que la independència és l'única resposta possible. Mentrestant, des de Junts, Ramon Tremosa ha aprofitat per llançar un dard a Esquerra pel seu suport al Congrés, i ho ha fet amb una anècdota històrica: "El 1916, la Lliga Regionalista, com que el govern espanyol no complia els seus compromisos amb Catalunya, va decidir bloquejar tots els projectes de llei del president Romanones. És només una idea per a ERC". I la CUP i els comuns han aprofitat per a reclamar la necessitat d'avançar en la inversió ferroviària.