El Parlament baixa del tren. L'any passat, al servei de Rodalies de Catalunya, va haver-hi una incidència greu en 284 dels 365 dies. És a dir, quatre de cinc dies. Així ho constaten els mateixos informes oficials d'Adif, que s'han debatut aquest dijous al Parlament de Catalunya. I la cambra catalana ha assenyalat la màxima responsable, la ministra Raquel Sánchez, a qui ha reprovat amb els vots d'ERC, Junts per Catalunya i la CUP. El text aprovat per l'hemicicle també reclama el traspàs "integral, immediat i real" del servei així com la cessió de la infraestructura i aposta per la creació d'una comissió d'investigació per "valorar els costos econòmics i socials, quantificar el dèficit d'inversió i les necessitats d'inversió i esclarir les responsabilitats polítiques i tècniques que han portat a la situació actual". El PSC i la dreta hi ha votat en contra, mentre els comuns s'hi han posat de perfil: han votat pel traspàs, però s'han abstingut en la reprovació de Sánchez.
Es tractava d'una moció registrada per ERC, que ha defensat el diputat republicà Ferran Estruch. Ha començat posant sobre la taula les dades oficials d'Adif del 2022. Les incidències del 2022 van traduir-se en més de 100 minuts de retards acumulats, més de 2.000 trens de Rodalies cancel·lats, 17.667 afectats per retard i 3.933 trens de mitjana distància també afectats per retards.
"Rodalies funciona molt malament i afecta la vida dels nostres veïns i veïnes", ha denunciat Estruch. Ha assenyalat dues causes: "L'infrafinançament crònic i la mala gestió dels diferents governs espanyols, del PP i del PSOE". El diputat de Junts, Ramon Tremosa, ha agraït l'acceptació de les esmenes. Però ha enviat un encàrrec a ERC: "A les eleccions del 23-J podem tornar a tenir possibilitat de condicionar investidures. Cobreu per avançat. No regaleu més investidures ni pressupostos de bon rotllo". En la mateixa línia, la diputada cupaire Montse Vinyets: "No només reprovem la ministra per la mala gestió, sinó per utilitzar fons Next Generation per desballestar vies de trens, per treure del centre de Figueres la seva estació i per altres obres com ampliació de l'aeroport, de carrils de l'AP7 o el Quart Cinturó". També David Cid, dels comuns, ha constatat que la gestió del Ministeri no ha estat bona i que aspiren que no en sigui titular el PSOE després del 23-J.
En aquest context, la moció transaccionada entre ERC i Junts constata que la "responsabilitat" és del govern espanyol i reprova la ministra de Transports i exalcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, "per la constant ineficàcia en la gestió del servei de RENFE i ADIF a Catalunya, com també la incapacitat per adoptar mesures per fer front a les incidències i l'afectació diària en la qualitat del servei i la mobilitat de les persones viatgeres". El text també reclama el "traspàs del servei ferroviari de Rodalies i la cessió de la titularitat de les infraestructures que puguin ser segregades de la Xarxa Ferroviària d'Interès Generals dins de Catalunya". I la creació d'una "comissió d'investigació sobre el servei els darrers anys" que esclareixi responsabilitats "polítiques i tècniques".
El PSC culpa el PP
Els socialistes són els responsables de la gestió del servei de Rodalies, pel que fa als titulars del ministeri de Transports. Però el diputat del PSC, Jordi Terrades, s'ha espolsat les responsabilitats. "No hem negat mai els problemes i hem treballat per donar-hi solucions efectives", ha defensat el diputat. No obstant això, ha rebatut que els problemes "venen motivats" dels governs espanyols del PP, que "no van invertir prou a la xarxa ferroviària de Catalunya". En aquest sentit, Terrades ha contraposat que "Pedro Sánchez compleix amb el sistema ferroviari català, amb Rodalies i amb el corredor mediterrani". Ha assenyalat com ja s'ha executat un terç de les inversions previstes fins a l'any 2025.