El Parlament de Catalunya ha tombat aquest dimecres la proposició de llei de Junts per regular el lloguer d'habitatges de temporada i d'habitacions. Ho ha fet després que el PSC, ERC, els Comuns i la CUP tanquessin aquest dimarts un acord per al decret de mesures d'habitatge. El ple de la cambra ha aprovat les quatre esmenes a la totalitat que havien presentat ERC, el PPC, els Comuns i la CUP, amb 97 vots a favor, 35 en contra i 2 abstencions. En la seva intervenció, la diputada de Junts Glòria Freixa ha retret durament a socialistes, republicans i cupaires que s'hagin sumat “a la política dels Comuns i Sumar, que han enfonsat el mercat de l'habitatge”. Ha criticat que “segueixin les lleis de Madrid” i “renunciïn a competències”.

Des de Junts consideren que els acords entre socialistes, republicans, comuns i cupaires es “carrega el lloguer de temporada per estudiants”. “Estem davant d'un cordó sanitari en tota regla contra Junts. La imatge és tan meravellosa que la CUP se suma feliç a la maneta del PSC”, ha dit Freixa, que ha acusat les formacions d'esquerres de tornar a carregar-se les competències en habitatge de Catalunya. La diputada juntaire, a més, ha estat molt dura amb els Comuns, ja que ha recordat que han governat els últims vuit anys l'Ajuntament de Barcelona. “Ens han deixat els preus més alts de la seva història, amb més estrangers i més desnonaments a Barcelona”, ha dit Freixa, que creu que hi ha una Catalunya “acomplexada” que segueix la llei de Madrid. A més, creu que els tribunals vetaran l'acord que van arribar aquest dimarts. 

Finalitat de crear un registre administratiu

La proposta, segons que explica l’exposició de motius, tenia per objectiu regular, d’una banda, els lloguers de temporada, per evitar que s’utilitzin de manera fraudulenta amb la intenció d’esquivar la regulació dels preus dels lloguers habituals, i, de l’altra, els lloguers d’habitacions, perquè no s’utilitzin com una forma de frau de llei i per assegurar que s’ofereixen en unes condicions dignes de convivència. Així mateix, la proposició té per finalitat crear un registre administratiu per a aquests dos tipus de contractes de lloguer que permeti que estiguin sotmesos a control i inspecció i que se’ls pugui aplicar un règim sancionador en cas d’incompliment. Des de Junts per Catalunya tenien la intenció de negociar els lloguers de temporada a través del seu projecte de llei. 

Els juntaires també estableixen un mínim de serveis, que en una mateixa habitació no hi puguin viure un nombre determinat de persones i, en el cas dels grans tenidors, hi havia una limitació dels preus amb una renda màxima marcada per l'índex català. Finalment, també especificaven la figura del gran tenidor. Des de Junts per Catalunya, per això, sempre s'ha defensat que la solució a la problemàtica de l'habitatge és incentivar i incrementar l'oferta, contra el criteri de partits com ERC i Comuns d'impulsar un “excés” de regulació i burocratització.

Dures crítiques de Comuns i CUP

Els dos partits que han estat més durs contra els juntaires són els Comuns i la CUP. Per una banda, la diputada dels Comuns Susana Segovia considera que “el nivell d'indignació de les seves intervencions vol dir que estem fent les coses bé”. “On volen estar vostès és al Govern, però hi ha una majoria d'esquerres. Aquesta és la ràbia i indignació que tenen”, ha criticat. “Quan han estat a les seves mans no han exercit les competències que tenen i que han negligit de fer l’habitatge de protecció oficial quan han estat durant dotze anys a la conselleria”, ha insistit. En canvi, els anticapitalistes han acusat Junts de virar cap a la dreta, de protegir els grans tenidors i de tenir por a Aliança Catalana.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!