Les dues principals formacions independentistes, el PDeCAT i ERC, segueixen insistint en què no aprovaran els pressupostos de l'Estat (acordats pel PSOE i Unidos-Podemos) si no hi ha un canvi de posició del govern espanyol respecte els presos polítics i el reconeixement del dret a l'autodeterminació.
Sobre la proposta anunciada aquest divendres pel president de l'Executiu espanyol, Pedro Sánchez, la qual es basa en una proposta de més autonomia que hauria de ser sotmesa a un referèndum, els partits independentistes han respost que l'autodeterminació també ha de ser inclosa en la pregunta als ciutadans.
Així ho ha deixat clar el president del PDeCAT, David Bonvehí, en una entrevista al 'Via Lliure' de Rac1. "Per votar els pressupostos ha d'haver-hi moviments amb el tema dels presos i començar a parlar del dret a l'autodeterminació", ha assegurat.
Preguntat sobre el tuit del diputat d'ERC Gabriel Rufián en què afirmava que "els pressupostos són una bona notícia tinguis la bandera que tinguis penjada al balcó", Bonvehí ha comentat que cada partit pot fer el que cregui, però també ha alertat que perquè els pressupostos tirin endavant necessiten els vots de tots els diputats independentistes. "Els nostres 8 diputats estan a disposició del Govern de la Generalitat", ha sentenciat.
Esto es una buena noticia se tenga la bandera que se tenga en el balcón.https://t.co/zS3vs5GKhi
— Gabriel Rufián (@gabrielrufian) 11 d’octubre de 2018
Pel que fa als republicans, el diputat al Congrés Joan Tardà ha piulat aquest dissabte que no donaran suport als pressupostos, si l'Estat no es "mou" respecte als presos polítics -apuntant a la Fiscalia- i "s’avança en un diàleg que ha de incloure el debat de l'autonomia contraposada a l'autodeterminació".
En resposta, una vegada més, a les persones q continuen preguntant-nos què farem amb els pressupostos: no es negociarà res si abans @sanchezcastejon no es “mou” respecte als presos polítics (Fiscalia) i s’avança en un diàleg q ha d inclour el debat autonomia vs autodeterminació.
— Joan Tardà i Coma (@JoanTarda) 13 d’octubre de 2018