Perquè no són nostres. Aquesta és la resposta verbalitzada durant els últims mesos pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull.
El Govern atribueix al mal estat de la infraestructura (responsabilitat d’Adif) i l’antiguitat dels combois (responsabilitat de Renfe) les múltiples incidències i el servei deficitari a Catalunya. És per això que la Generalitat reclama tenir competències plenes.
Fins i tot, el conseller ha posat sobre la taula un pla de transferència progressiva de la titularitat i la gestió de l’Estat al Govern.
Transferència de Rodalies estèril
El 2010 es va fer efectiu el traspàs del servei de Rodalies de Barcelona a la Generalitat i el 2011 es va ampliar als serveis regionals.
S’assigna així a la Generalitat totes les franges horàries vinculades a la prestació de serveis i es determina la col·laboració entre Adif i la Generalitat per programar horaris, freqüència i organització de les línies.
Tot i així, el traspàs va quedar incomplet perquè no es van traspassar ni els trens, ni la infraestructura, que segueix gestionant l’Administració general de l’Estat mitjançant Adif.
El problema, segons el conseller Rull, és que no hi ha relació administrativa amb Adif i això impedeix, per exemple, que el Govern sancioni l’empresa pública per les incidències que genera el mal estat de la via i les catenàries.
Competències plenes
“Volem totes les competències: sobre els trens, les vies i les catenàries”, assenyala el conseller.
Amb la transferència del 2010, l’Administració catalana té les competències per fixar horaris, tarifes i per supervisar la qualitat del servei. Però la “competència” queda escapçada si no hi ha capacitat per gestionar i actuar sobre la infraestructura.
Un exemple clar: malgrat que l’Administració catalana pugui fixar horaris, el mal estat de la via obliga els combois a circular per sota de la velocitat indicada.
Manca d’inversió
Des de la Generalitat, fa anys que denuncien el mal estat de la infraestructura (vies, catenàries).
De fet, hi ha un pla d’Infraestructures de Rodalies de Barcelona 2008-2015 que contempla un programa d’inversió per a la modernització de les infraestructures de 4.000 milions d’euros, però la majoria no s’ha dut a terme.