El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha insistit a reclamar a la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, que el traspàs de Rodalies "culmini aviat" i que a més vingui "acompanyat de les inversions necessàries", després que aquesta setmana enviés una carta tancant la porta a aquesta possibilitat. Aragonès ha assegurat que tant els retards com les incidències dels darrers dies provoquen "desencís en la ciutadania" que cal superar amb inversió. 

En l'acte d'inauguració del carril bus d'entrada a Barcelona per la B-23 d'aquest divendres a Esplugues de Llobregat, el president ha matisat que únicament el canvi de titularitat no "garanteix res", sinó que també s'han de fer més inversions. "Així ho reclamen els ciutadans que cada dia agafen el tren amb el neguit de si passarà alguna cosa", ha afegit. Aragonès ha afirmat que té tota la disposició de col·laborar per arribar a acords amb les "màximes exigències". En l'acte també estaven el conseller de Territori, Juli Fernàndez, i la ministra Sánchez, que ha mostrat la seva "mà estesa" per parlar de la transferència de recursos "en les taules establertes" i ha tancat la porta a obrir nous espais per tractar la qüestió. A més, ha assegurat que hi ha "una preocupació compartida per la qualitat del transport públic".

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, el conseller de Territori, Juli Fernàndez i la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, en la inauguració del carril bus / Govern

Importància de signar el contracte programa

En resposta a les preguntes dels mitjans, Aragonès ha defensat que el més important és parlar de la transferència dels recursos econòmics i que el Govern signi el contracte programa. "És una anomalia que s'estigui funcionant sense un contracte programa que permeti participar molt més", ha reflexionat en veu alta tot reclamant "anar a pams". En referència a la petició de compareixença d'ERC al Congrés dels Diputats de la ministra pel traspàs de Rodalies i les diferències d'execució entre Catalunya i Madrid, ha reconegut que desconeix en quins termes es presenta la petició, i ha defensat que no té sentit comprar regions diferents. 

Aragonès ha insistit a disculpar-se amb els usuaris de Rodalies per les contínues incidències que provoquen les obres. I ha recordat que des del 2020 han executat més de 1.000 milions d'euros en obres. "Estem invertint com mai a Rodalies", ha conclòs tot afegint que als Ferrocarrils de la Generalitat també hi ha incidències. 

29 mesos per construir el carril bus

La ministra de Transports preveu que les obres del carril bus que permetrà l'entrada a Barcelona per l'avinguda de Diagonal estiguin a punt en "dos anys i mig", en concret, en 29 mesos. Sánchez ha explicat que el ministeri preveu una inversió de fins a vint milions d'euros per materialitzar l'obra sobre un tram de set quilòmetres de longitud. L'entrada en servei del carril beneficiarà 500 serveis de transport diaris, fet que es tradueix en quatre milions d'usuaris a l'any. Segons ha assenyalat la ministra, una vegada s'acabin les obres, els usuaris veuran com "s'estalvien 15 minuts com a mínim en hora punta en els recorreguts".

El president Aragonès ha celebrat que aquesta nova inversió, que unirà des de l'A-2 Sant Feliu de Llobregat (Baix Llobregat) amb la Diagonal a través de la B-23, busca que el transport públic "guanyi eficiència". En aquest sentit, Aragonès ha assegurat que amb aquesta infraestructura té com a objectiu "fer la vida de tots més fàcil, sobretot les persones que s'han de desplaçar de manera recurrent a Barcelona" per anar a estudiar, treballar o fer gestions a Barcelona. Aragonès ha subratllat que la futura infraestructura permetrà desenvolupar un transport públic "molt més atractiu, que funcioni molt millor i, per tant, crear incentius" per a l'ús de l'autobús davant del vehicle privat.