Algunes de les publicacions recents del Ministeri de Sanitat estan tenint un èxit inaudit. La mitjana de reaccions, que normalment és d'entre 500 i 3.000, s'ha disparat fins a 49.000 o 86.000 en diverses publicacions.
Els posts en qüestió no tenen res d'especial en comparació als altres, es tracta de resums de rodes de premsa de Fernando Simón, vídeos del ministre Salvador Illa o recomanacions higièniques. Llavors, per què aquest canvi de resultats?
Comprovant l'origen d'aquestes reaccions, es pot veure com milers d'elles provenen de perfils sospitosos de ser falsos (el que s'anomena bots): tenen noms estrangers, són tots de noies joves, han estat creats fa pocs dies —molts entre el 16 i el 18 d'abril— i no tenen cap contingut més enllà d'una imatge de perfil.
Millorar la reputació artificialment
Habitualment, aquestes allaus de reaccions es deuen a operacions de màrqueting per millorar artificialment la reputació d'una pàgina. Es paga a empreses que creen i programen els perfils falsos per augmentar el feedback positiu a les publicacions que el client demani.
Les publicacions del ministeri inundades de reaccions sospitoses són una al dia entre el dimarts 14 d'abril i el dissabte 18, excepte el dia 17 que en són dues. Aquesta, per exemple, és la que té més interaccions sospitoses, fins a 86.000:
Els "encanten" o "diverteixen" posts sobre el coronavirus
Tots aquests perfils indiquen que "els encanten", "els diverteixen" o "els sorprenen" les publicacions. Justament, aquestes són les reaccions menys escollides pels usuaris reals a la resta de posts del ministeri, on la majoria posen simplement "m'agrada" o "em fa enfadar".
A continuació, es pot veure quins són els tipus de perfil que han reaccionat a les publicacions disparades del ministeri.