Plataforma per la Llengua ha denunciat un nou cas de discriminació lingüística. En aquesta ocasió està relacionada amb la companyia telefònica Jazztel i dues de les seves teleoperadores. Una d'elles es va negar a atendre una clienta en català quan aquesta ho va demanar, i l'altra, per insultar-la. Els fets es van produir el passat mes de juliol quan una clienta va rebre la trucada de Jazztel, amb finalitats comercials. El problema es va donar quan la dona va demanar que la conversa fos en català, la treballadora no l'entenia i mantenia el castellà. "¿Si ahora yo te hablo en castellano y tú lo entiendes, por qué no me hablas en castellano?", li va preguntar. La clienta va insistir que l'atengués una altra companya que sí que entengués el català, la resposta va continuar sent molt negativa: "Si yo supiese catalán, pues sí, hombre, como te he dicho, te hablaré en catalán. Pero si no lo sé, hablaré castellano y ya está".
La situació no va acabar aquí, sinó que un cop s'acomiadava de la treballadora, la clienta va sentir com de fons una altra companya li deia: "catalana de mierda". Tota la conversa ha quedat enregistrada, i Plataforma per la Llengua l'ha fet pública a través de les xarxes socials.
Obligatorietat de respectar el català
La situació es va tensar a partir que la clienta demana parlar amb algun treballador que sàpiga català. A la pregunta, "no em pots passar ningú que parli català?", la treballadora li va replicar que "eres nacida en España, que eres de Barcelona, hija, es que más no te puedo decir […]. Y en España se habla castellano […]. Solo puedo decirte que al fin y al cabo eres española y me estás entendiendo y no quieres hablar. Pues nada". Quan la clienta va demanar que li truquessin en un altre moment per poder ser atesa en català, la resposta va ser: "Pero si el agente que te está atendiendo no sabe hablar el idioma, vamos, lo que se dice, en catalán, en gallego o lo que sea, pues se hablará en castellano". Plataforma per la Llengua considera que aquesta resposta és una mostra més del "supremacisme castellà".
L'entitat també lamenta que no pogués exercir el seu dret de parlar en català en llibertat i ser atesa en aquesta llengua, tal com apunta el Codi de Consum de Catalunya actual. En aquest sentit, recorda que les empreses també tenen una obligació més general d'assegurar que el dret d'adreçar-se en català sigui respectat.
La reincidència de Jazztel contra el català
El cas no és el primer relacionat amb un treballador de Jazztel durant els darrers mesos. Plataforma per la Llengua denuncia que ha rebut més de 10 queixes relacionades amb el servei telefònic de Jazztel pel tracte que reben els catalanoparlants. L'entitat apunta que aquesta situació és habitual, i que quan un treballador atén en nom de Jazztel no sàpiga català, però a més, en alguns casos es donen també faltes de respecte. Una altra mena de queixa que registra Plataforma és, per exemple, la desaparició de l'opció de configurar el contestador automàtic de la línia fixa en català. Per tant, Jazztel no avança en l'ús del català, sinó que retrocedeix. A més, Orange, la companyia de telefonia de la qual depèn Jazztel, també acumula un bon nombre de queixes, en total catorze.