Plataforma per la Llengua ha denunciat l’actitud catalanòfoba de l’empresa de telefonia Orange y ha anunciat que iniciarà un procediment administratiu contra aquesta empresa de telefonia. La denúncia arriba desprès que una particular fes arribar a Plataforma per la Llengua una queixa per haver rebut una trucada no demanada de l’esmentada companyia en la qual se li va exigir que parlés en castellà, situació a la qual la particular va preferir penjar el telèfon. Posteriorment, el mateix comercial va tornar a trucar i va deixar un missatge de veu al contestador, justificant la seva actitud catalanòfoba.
La discriminada va comunicar els fets a Orange a través d’una carta certificada, i l’empresa va trucar-li per dir-li que el telèfon des d’on li havien trucat no pertanyia a Orange, però Plataforma per la Llengua ha pogut constatar que el número en qüestió pertany al Departament de Promocions d’Orange.
“Aquí es parla en espanyol perquè som a Espanya”
En la trucada feta per l’entitat a favor de l’ús del català, a més, es va constatar com l’operadora exigia l’ús del castellà: “si no aconsegueix parlar en espanyol no li puc comentar res”. Segons la trucada feta pública per Plataforma per la Llengua, el membre de l’entitat que va fer la trucada va demanar si tenien atenció en català i la resposta va ser que “en aquest cas som a Espanya i cal parlar en espanyol”, per afegir, “si vostè no vol parlar en espanyol, no se quin és el motiu, doncs ho sento molt, però aquí es parla en espanyol perquè som a Espanya”.
La Plataforma per la Llengua ha denunciat l’actitud “clarament catalanòfoba” d’Orange, i ha recordat que “més enllà d’estar vexant ciutadans pel simple fet d’usar la seva llengua, que a més és pròpia i oficial del territori on presten servei, estan incomplint la llei en no prestar l’atenció en català”. Concretament fan referència a l’article 8.3 de la Llei de comerç i serveis, que assegura que les empreses i els seus treballadors “han d'estar en condicions de poder atendre els consumidors quan s'expressin en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya”.
Davant d’aquests fets, la Plataforma per la Llengua iniciarà un procediment administratiu contra Orange davant la Direcció General de Comerç de la Generalitat de Catalunya. Així mateix, el president de l’entitat, Òscar Escuder, ha exigit respecte pels consumidors catalanoparlants: “Ja n’hi ha prou, de pensar que vexar-nos i humiliar-nos pel simple fet de parlar en català surt de franc. Encoratgem els consumidors a qui no se’ls respecten els drets lingüístics, a canviar a companyies que siguin lingüísticament responsables”.