El Partit Popular ja preveia cobrar els peatges a tot l'Estat espanyol. Segons avança la Cadena Ser, l'any 2018 el govern de Mariano Rajoy, abans de la moció de censura d'aquell mes de juny, va demanar a la consultoria Ineco, adherida al ministeri de Transports i Mobilitat Urbana, un estudi per veure la viabilitat en el cobrament per ús d'autovies i autopistes a turismes i camions. La mesura, es pretenia implementar a partir d'aquest 2021.
L'informe que adjunta la Ser demana de forma literal "l'aplicació d'aquest peatge amb caràcter urgent per a l'Horitzó 2021". Aleshores, el ministre de Transports era Íñigo de la Serna i justificava la necessitat d'un acord amb les polítiques europees "que plantejava fer cobrar dos cèntims per quilòmetre als cotxes i gairebé sis als camions". Amb la recaptació final, s'esperava arribar als 2,7 milions d'euros anuals i amb la possibilitat d'estendre-ho també a la xarxa de carreteres estatals: "Gairebé el 100% de la xarxa ha de ser de pagament".
Així doncs, aquesta proposta topa amb la crítica de Pablo Casado a la idea de Sánchez que planteja fer-ho efectiu l'any 2024. D'una banda, juntament amb la presidenta de la Comunitat de Madrid Isabel Díaz Ayuso, no paren de fer gala de la reducció d'impostos que plantegen per fer front a la crisi econòmica, i ho confronten amb les polítiques dels socialistes. Casado, fins i tot, ha retret que al president espanyol se "li estigui posant cara de Zapatero". Els populars consideren que "no estan donant estabilitat política".
Conflicte entre PSOE i PP
A l'altra banda ja ha trobat la resposta del ministre actual de Transports, el valencià José Luis Ábalos: "Senyor Casado, vostè està d'acord amb això? Perquè a mi els sectors econòmics em diuen que vostè els diu el contrari i, si és així, i no hi ha cap consens, doncs no sortirà". Segons el PSOE, el que defensa el PP en privat és molt diferent del que pregona en públic. Si mirem l'hemeroteca, la mateixa Ana Pastor ja va defensar l'any 2012 aquest cobrament davant la Comissió d'Assumptes Econòmics del PP perquè també ho veien com una sortida per complir amb Europa.
Què diu Catalunya?
Des del Govern recorden a ambdues formacions que sempre, des de la Moncloa, han estat d'esquena a les qüestions que la Comissió Europea porta anys advertint. El conseller en funcions de Territori, Damià Calvet, ha assegurat que a Catalunya es tenia tot planejat per no aplicar mesures impopulars que ara la ciutadania no entén i reafirma que a partir del 31 d'agost d'enguany s'hauran acabat els peatges.
Les alternatives es basen en dos grans mètodes. La famosa vinyeta, de la qual és partidari el Govern, i un impost sobre el quilometratge de cada cotxe. Aquest segon mètode seria més costós, ja que implicaria instal·lar càmeres o mecanismes per controlar la distància que fan els cotxes per autopista o autovia.