Des l'1 de setembre Catalunya va deixar de ser la comunitat amb més peatges de l'Estat, després que 556 quilòmetres passessin a ser completament gratuïts. Aquell mateix dia el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, va celebrar la mesura però va deixar ben clar que no donaria les gràcies a l'estat espanyol després d'un espoli sostingut de gairebé 50 anys sense que s'hagi construït pràcticament cap autovia gratuïta a Catalunya. Anys on ha, entre d'altres, ha governat el PP a l'estat espanyol i que ara, un PP que ara ha reclamat a la Generalitat que suprimeixi els peatges que queden de pagament que són de la seva propietat.

El secretari general del PP a Catalunya, Santi Rodríguez, ha anunciat avui en roda de premsa que presentaran una proposta de resolució al Parlament "denunciant l'increment dels peatges de les autopistes de Catalunya i demanant la seva supressió". Ha dit que no demanen la supressió per demà mateix, però sí que l'Executiu elabori un pla de rescat de les autopistes de peatges en el termini de dos mesos amb l'objectiu de reduir progressivament el preu, tendint a la seva desaparició de manera anticipada al termini de la concessió. 

Per argumentar tot plegat el PP ha recordat com ERC va posar en marxa la campanya 'Catalunya lliure de peatges' i 'No volem pagar', i que malgrat això, ara que s'han aixecat les barreres dels peatges de les autopistes de concessió de l'estat, només queden els de la Generalitat que els republicans presideixen, que són els túnels de Vallvidrera, la C-16 al Bages, el túnel del Cadí i els túnels del Garraf. Per això ha demanat al Govern que ho corregeixi ja que segons els populars, no és culpa de l'Estat, sinó de la Generalitat.

Així el PP ha demanat a l'Executiu que no s'amagui "rere la bandera un cop més" i adopti mesures per solucionar una situació que asseguren que és d'agravi: "Els catalans paguen més peatges que cap altra espanyol, perquè així ho ha decidit la pròpia Generalitat". 

 

Per què se segueixen pagant aquests peatges?

Totes les vies que demana el PP que deixin de ser de pagament són propietat de la Generalitat, però Abertis segueix tenint la concessió. El Govern ha reclamat a La Moncloa que les rescati, com s'ha fet en altres llocs de l'Estat, com van ser les radials de Madrid. Puigneró així ho va reclamar per compensar l'espoli que han patit els catalans, proposant aquesta opció com una fórmula justa i solidària. De fet, el vicepresident va explicar que el cost d'aquest rescat dels peatges catalans seria menys de la meitat del que va suposar l'operació referent a aquestes infraestructures madrilenyes.