Per moltes coses que passin, sempre ens quedarà l’ABC com a reducte de les essències pàtries espanyoles i mascaró de proa en la lluita contra el pèrfid independentisme català. Ni la precampanya madrilenya, ni la moció de censura a Castella i Lleó, ni el preacord entre ERC i la CUP, ni molt menys els premis Gaudí o el llançament del nanosatèl·lit català Enxaneta són temes de gruix per a la portada d’aquest diari, que avui comença setmana amb una teoria de la conspiració que, fet i fet, fa més pels seus col·legues de La Razón que no per a aquests monàrquics dels quals pensàvem que, al capdavall, eren gent d’ordre.
Però vet aquí que a l’ABC han trobat el desllorigador que ajudarà a entendre d’una vegada per totes què passa amb l’independentisme català —violent, per descomptat—, i no és altra cosa que intentar demostrar que rere el sobiranisme català hi ha... el castrisme. Les fluides relacions cubano-catalanes no tenen res a envejar a les cubano-espanyoles, però ara resulta que la participació de líders de l’associacionisme cubà en actes dels CDR, de la CUP o d’Arran són la prova de càrrec de la infiltració del castrisme en l’independentisme. Tot plegat perquè en un acte van coincidir el cubà Gustavo de la Torre amb el suposat líder dels CDR, Robert Morral. Això sí, el juliol del 2019 —per cert, just tres mesos abans de la visita oficial del rei Felip VI a Cuba, una mostra molt més evident de la bona sintonia entre l’Estat espanyoli el règim dictatorial-comunista-castrista cubà—. El titular de l’ABC és prou evident: La intel·ligència cubana s’infiltra en els CDR i l’esquerra radical’. I afegeix que El castrisme utilitza les seves associacions a Espanya per donar suport a l’independentisme català i basc.
Vist això, la resta va de la següent manera: El Mundo destaca que Els alcaldes persegueixen Montero pel greuge respecte a Europa i Els grans accionistes de Plus Ultra dirigeixen 12 empreses a Panamà, amb fotografia d’Isabel Díaz Ayuso passejant el gos: Ayuso: Diumenge de descans en la precampanya.
Al seu torn, La Razón afirma que El PP tem perdre Castella i Lleó malgrat salvar avui la moció i publica una enquesta sobre les eleccions a la Comunitat de Madrid: Iglesias no desbanca Errejón ni suma amb el PSOE per governar.
Finalment, El País opta per un titular en clau catalana: Aragonès pacta amb la CUP per pressionar Junts davant la investidura.
Pel que fa als diaris catalans, aquests són els principals titulars: ERC i la CUP arriben a un preacord sense esperar Junts a l’Ara; ERC i la CUP firmen un pacte de mínims per pressionar JxCat a El Periódico; Preacord ERC-CUP a El Punt Avui i ERC pacta amb la CUP i pressiona Junts per formar Govern a La Vanguardia.