Davant l'emergència lingüística —només el 36% de la població de Catalunya té el català com a llengua habitual—, el Govern ha promogut una nova campanya per promocionar i incrementar l'ús social de la llengua catalana. L'eslògan d'aquesta és "Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure" i busca donar resposta a la "situació delicada" de la llengua. Per fer-ho, el Departament de Cultura ha recuperat un personatge mític d'una anterior campanya institucional de foment del català: la Queta, la boca que donava corda a la llengua. Enguany, però, la Queta apareix renovada (ara té extremitats) i, alhora, es multiplica per "copsar les diferents veus i accents" de Catalunya, segons ha explicat la consellera de Cultura, Natàlia Garriga.
"Hem de conèixer per reconèixer, el català és una prioritat d'aquest Govern", ha defensat Garriga. Respecte a la 'nova vida' de la Queta, la consellera ha destacat que és un "personatge entranyable" que torna pels "bons records" que va donar. Ara, però, ha destacat que aquesta boca "representarà a tothom, al país sencer que tenim". Per la seva banda, el secretari de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila, ha insistit en la importància de la campanya perquè "al llarg de l'últim segle, els catalans hem anat interioritzant un comportament que fa que, tot sovint, en situacions no previstes, davant persones desconegudes o que intuïm que potser no saben català, ens passem immediatament al castellà". "Les llengües s'aprenen, sobretot, escoltant-les i interactuant amb la gent, amb aquesta actitud estem evitant que s'aprengui", ha alertat Vila. La consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ha afegit que "la voluntat és que tothom s'hi impliqui i que entre tots plegats sumem aliats pel català".
Els motius per aprendre el català i per no canviar la llengua
El Govern ha habilitat el web moltperparlar.cat on adjunta recursos per poder aprendre la llengua catalana. Un dels apartats més destacats és on inclouen els cinc motius per aprendre el català i les cinc raons per no canviar de llengua. En referència al primer dels aspectes, la campanya defensa que aprendre la llengua ajuda a "conèixer i entendre la societat catalana i a adaptar-s'hi millor", a "descobrir noves oportunitats laborals i de relacions socials", a "facilitar la relació en serveis bàsics com l'atenció mèdica o l'escola", a "obrir noves maneres de viure el país" i a disposar d'un "valor afegit en el bagatge personal, professional i relacional". Pel que fa als motius per no canviar de llengua —una pràctica sobre la qual la campanya fa èmfasi—, el web destaca "si l'altra persona està aprenent el català, la pots ajudar molt si no canvies de llengua", que és "molt probable que l'altra persona t'entengui", que "adaptar-se a l'interlocutor, si és catalanoparlant, pot millorar la capacitat de connectar-hi", la pràctica "reforça el propi domini de cadascú del català" i també contribueix a "crear espais" per a la llengua.
La presentació de la campanya s'ha fet al Palau Robert, un acte que ha presentat l'actriu madrilenya Natàlia Sánchez. Durant la seva intervenció, ha explicat que la seva parella, el també actor Marc Clotet, li va ensenyar a parlar català i ha defensat que això li ha permès "conèixer i comprendre millor la cultura catalana". Al llarg de la presentació, s'ha projectat un espot de la campanya amb les diferents Quetes:
Alhora, la campanya disposa d'una cançó oficial, que es titula 'Començar', cantada pel grup The Tyets, Marala i Kelly Isaiah. Les diferents veus responen als diferents accents del país, segons ha explicat la consellera Natàlia Garriga. De fet, a la cançó es poden apreciar aquests diferents matisos i diversitat de pronúncies de la llengua catalana.