Els pressupostos tornen a ser la prioritat. Després d'uns dies en què l'agenda política ha estat marcada per la cimera hispanofrancesa, que va portar Pedro Sánchez i Emmanuel Macron a Barcelona aquest dijous amb la corresponent resposta independentista, la pugna entre partits per articular els comptes del 2023 tornen a situar-se sobre la taula. El cert és que la negociació entre el Govern i el PSC es troba completament enquistada per diversos punts. I ara mateix, el que més complica l'acord és la demanda socialista amb la B-40.
En la seva llista de prioritats presentada a finals de l'any passat, els socialistes exigia al Govern "subscriure en el termini de dos mesos amb el govern espanyol el conveni on s'estableixi el finançament i l'encomana de gestió a la Generalitat per a la redacció i execució de les obres" corresponents al Quart Cinturó, així com "incorporar les partides corresponents en el pressupost" d'enguany. Durant setmanes, el PSC ha reiterat que no rebaixarà les seves exigències i que l'executiu haurà de cedir. I aquesta mateixa setmana la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, assegurava que la B-40 era l'únic punt que dificultava l'entesa definitiva pels pressupostos entre socialistes i republicans. Immediatament després, la portaveu del PSC, Alícia Romero, ho negava.
La setmana vinent torna l'activitat parlamentària amb la primera sessió plenària de l'any. I el PSC aprofitarà aquest escenari per collar el Govern precisament amb el Quart Cinturó. La formació de Salvador Illa ja ha presentat una moció amb la qual vol que el Parlament insti el Govern a fer efectiu el conveni d'acord i finançament que garanteixi la redacció del projecte per a la B-40 durant el primer trimestre del 2023, i que també es garanteixi l'execució de les obres per part de la Generalitat. Una iniciativa que previsiblement comptarà amb el suport de Junts, que s'ha posicionat a favor de la infraestructura en altres ocasions, i podria tirar endavant si s'hi sumen Vox, Cs o PP.
Alícia Romero s'ha pronunciat aquest divendres des de Valls, i ha evidenciat l'enrocament dels socialistes amb aquesta qüestió. La portaveu ha subratllat, un cop més, que l'executiu sap quines són les seves condicions i que no es mouran. "El Govern ha de dir si accepta o no les propostes. Esperem que pugui encaixar-les perquè hi hagi pressupostos", ha dit, repetint el missatge de les darreres setmanes. En concret, la socialista ha recordat que l'ampliació de la B-40 ja ha rebut el suport del Parlament i també del territori.
Els comuns intenten marcar el camí
La B-40 també serà protagonista en una moció dels comuns. Els de Jéssica Albiach ja han manifestat el seu malestar amb el Govern per la possibilitat que acabi cedint davant els socialistes i acceptant la seva demanda respecte de l'autovia, remarcant que estan disposats a trencar el seu acord amb els republicans si l'accepta. Per intentar marcar el camí, els comuns portaran al pròxim ple una moció sobre la mobilitat al Vallès en què reclamen que l'executiu prioritzi aquelles inversions que comportin una reducció de les emissions de CO₂ i un augment de la quota modal del transport públic, particularment millorant la connexió dels ferrocarrils.
Des de Sabadell, la mateixa líder dels comuns ha instat el Govern a "no cedir al xantatge del PSC" en la negociació dels pressupostos, particularment en qüestions com l'extensió de la B-40 entre Terrassa i Castellar del Vallès. "Obsessionar-se amb el Quart Cinturó com està fent el PSC és voler tornar al passat", ha dit Albiach. Per això s'ha dirigit directament al conseller de Territori, el republicà Juli Fernàndez, qui ha estat alcalde de Sabadell "i és una de les persones que més ha lluitat en contra" de la infraestructura perquè no accepti "passos enrere" amb aquest "atemptat ecològic".