L’aeroport del Prat continua dividint el Govern. S’ha tornat a veure aquest dijous després que ERC i Junts votessin diferent en una proposta de resolució presentada pels mateixos postconvergents i el PSC que demanava mantenir l’acord que el govern espanyol va suspendre unilateralment fa unes setmanes.

La proposta, que també ha estat aprovada amb els vots de Ciutadans, ha rebut el vot en contra dels republicans, a més de Vox, la CUP, els comuns i el PP.

Amb la proposta, el Parlament ha instat el Govern a exigir a l’Estat que mantingui l’acord assolit el passat 2 d’agost que contemplava una inversió de 1.700 milions d’euros per convertir l’aeroport en un hub intercontinental, “així com mantenir l'acord d'inversió de les estacions d'alta velocitat ferroviària als aeroports de Girona i Reus”.

panell el prat aeroport - ACN

Panell d'informació de vols de l'aeroport del Prat / Foto: ACN

La proposta també demana que “el DORA 2022-26 derivi, sense apriorismes, en un Pla Director que defi­neixi l'ampliació de l'aeroport, i que haurà de contemplar el màxim respecte a la biodiversitat, l'espai natural protegit del Delta del Llobregat i les directives ambientals europees”.

Concretar la participació de la Generalitat

El text també vol que es concreti “la participació de la Generalitat de Catalunya en la gestió del mateix aeroport de Barcelona, a més del de Girona i Reus.

Per a socialistes i postconvergents, “una inversió d'aquesta magnitud suposa un canvi significatiu en el model econòmic futur de Catalunya ja què ens connecta amb Àsia i Nord Amèrica, pols principals del desenvolupament tecnològic actual i futur”.

“No es pot can­cel·lar una inversió que, segons la Universitat de Barcelona i la Cambra de Co­merç de Barcelona, generaria uns 83.000 llocs de treball addicionals, sense ni tant sols haver-se assegut a negociar els possibles motius de discrepància”, alerten.

Suspensió de la inversió

La suspensió del govern espanyol en l'ampliació del Prat es va produir després de setmanes de discussions i malentesos el passat 8 de setembre. En una roda de premsa, la ministra de Transports del govern espanyol, Raquel Sánchez, va explicar que la suspensió es feia després de la negativa del Govern a donar suport al projecte presentat per Aena.

La suspensió de la inversió per ampliar el Prat va arribar després que el dos d'agost, la ministra i el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, pactessin l'ampliació de la infraestructura, però el punt de la discòrdia va arribar en l'ampliació de la tercera pista, que segons el projecte hauria d'envair l'espai natural protegit del delta del Llobregat, punt on no hi estaven d'acord ni el Govern ni Unidas Podemos, soci al govern espanyol.

 

Imatge principal: un avió comercial / Foto: Efe