Esquerda entre els partits del govern espanyol de nou pel traspàs de Rodalies, que ha tornat ocupar avui l'agenda de sessions de la Cambra catalana. Si fa prop d'un mes el vicepresident Jordi Puigneró considerava que el trajecte cap al traspàs definitiu de Rodalies havia començat, avui el PSC ha votat en contra d'una moció dels comuns que demana aquesta negociació.
És a dir, que ambdós partits de l'executiu central, comuns i PSC, han topat en aquesta qüestió. En concret, la moció dels comuns demana negociar amb el govern de l'estat el traspàs definitiu i complert de Rodalies, incloent l'AVE, per tal que la Generalitat "pugui impulsar un servei públic de transport de viatgers, amb preus i freqüències raonables". Aquest punt de la moció, que havia estat transaccionat amb esmenes d'ERC i Junts, ha rebut el suport dels partits independentistes i comuns, mentre que s'hi han oposat PSC, VOX i PP, mentre que el partit taronja s'ha abstingut.
El ple també ha aprovat instar el Govern a iniciar els tràmits "necessaris" per la posada en funcionament del servei de rodalies de Lleida. L'apartat ha estat transaccionat amb una esmena del PSC-Units, i ha rebut els vots en contra de Vox, mentre que el PPC s'hi ha abstingut. La resta de l'hemicicle s'hi ha posicionat a favor.
En la mateixa moció la majoria del Parlament ha rebutjat un punt que demanava instar el Govern a iniciar els treballs per a l'elaboració d'una proposta catalana d'un nou sistema de finançament autonòmic i assistir a les reunions i actes on se'n parli: ERC Junts i CUP han votat en contra d'aquest punt, a favor hi han votat els proposants amb PSC i Cs, mentre que el PP i Vox s'han abstingut.
El debat de Rodalies
El debat de Rodalies es va incendiar força el mes d'octubre amb la vaga de maquinistes i mentre des de Catalunya es reclamava el traspàs, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, va tancar la porta al traspàs del servei dient que no era una qüestió que estigués sobre la taula. Després, però, es va convocar a finals de novembre la comissió bilateral d'infraestructures entre l'Estat i la Generalitat, d'on totes les parts en van sortir raonablement satisfetes.
El vicepresident Puigneró, que hi va participar, va explicar que només era un primer pas que s’haurà d’anar concretant al llarg dels propers mesos, amb l’estiu que ve com a deadline per a verificar la voluntat real de l’Estat. El traspàs integral també inclou la infraestructura, les vies, les catenàries, les estacions, el tren o el personal, els aspectes que més estan costant en la negociació amb l’Estat. “Ens situa en un escenari d’establir ponts de confiança amb el govern de l’Estat per veure si hi ha aquesta voluntat o no d’avançar políticament cap aquest traspàs, tal com marca l’Estatut”, va remarcar Puigneró després de la trobada.