El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha desmentit les acusacions sobre el cobrament de comissions que ha fet el comissionista del cas Koldo, Víctor de Aldama, que dimecres va entregar en el Tribunal Suprem set contractes d’obres com a prova. A través d’un fil a la xarxa X (abans Twitter), Puente ha disseccionat cadascuna de les obres i ha afirmat que, dels set contractes, “dos no es van licitar i només un va ser amb José Luis Ábalos com a ministre, però "no s'ha observat res irregular a l'expedient de contractació". Es tracta d'obres de carreteres i autovies que l'empresari va entregar al jutge com a exemples de cobrament de comissions per part d'Ábalos.
Adjudicacions a canvi de comissions
El ministre comença el seu fil d’aquesta manera. "Aquests són els documents que han transcendit a través dels mitjans, del que Víctor d'Aldama ha presentat al Jutjat com a acreditatius de contractacions que s'atorgaven arbitràriament a la direcció general de carreteres a empreses que després pagaven comissions a canvi d'aquestes adjudicacions. Són set obres. Analitzarem una per una per veure quins aspectes de veracitat té aquesta informació", afirma Puente, que a continuació analitza document per document, afegint la data de l’anunci de la licitació, l’adjudicatari, el ministre que hi era en aquell moment, la data de formalització de contracte i el pressupost total de l’obra.
Anàlisis, obra a obra
En el primer contracte, de l’accés a l’Aeroport d’Alacant, Puente conclou que “l’obra es va licitar i adjudicar abans que José Luis Ábalos arribés a ministre”. El segon document, de l'ampliació de capacitat i ramal de continuïtat Sierrapando-Barreda de l'A-67, afirma que “aquesta obra es va licitar i va adjudicar abans que José Luis Ábalos arribés a ministre. Obres iniciades el juliol de 2018 (actualment en execució). El tercer document és sobre la A-66, el tercer carril i Asturiana. “El millor valorat a la fase tècnica va ser finalment l'adjudicatari, però molt ajustat amb el segon licitador després de l'obertura de l'oferta econòmica”, explica Puente. En la quarta obra, el tercer carril Crevillent-Orihuela de l’A-7, assegura que “José Luis Ábalos no era ministre ni quan es va licitar ni quan es va adjudicar. Comentari: El millor valorat tècnicament (FCC) NO va ser finalment l'adjudicatari resultant el tercer millor valorat (Ferrovial) en fase tècnica per la seva baixa econòmica més gran”.
A continuació, analitza l’ampliació de capacitat de l’A-67, entre Polanco i Santander, de la que comenta que “el licitador millor valorat a la fase tècnica (Ferrovial) NO va resultar finalment l'adjudicatari després de l'obertura de les ofertes econòmiques, sent adjudicatari el tercer en fase tècnica per una millor oferta econòmica”. En l’anàlisi del sisè document, sobre les obres a l’A-21 Jaca (N)-Jaca (O), afirma que “ni tan sols han estat licitades encara. El projecte es va aprovar al març d’aquest any”. I per últim, la setena obra, el tercer carril del tram que enllaça Monteagudo-Fortuna, a l’A-7, tampoc “han estat licitades encara. Per treure-les a licitació s’hauria d’actualitzar el projecte”.
“El que presenta queda desacreditat”
La conclusió, en el darrer post del fil, Puente conclou que “dues de les 7 obres es corresponen amb un període anterior a José Luis Ábalos. Dos es corresponen amb un període posterior a José Luis Ábalos com a ministre. Dos mai no es van arribar a licitar. Només una de les set es correspon amb el període de José Luis Ábalos, però no s'ha observat res irregular a l'expedient de contractació”. Per últim, el ministre de transports matisa que aquesta anàlisi “abasta exclusivament el que ha transcendit a través dels mitjans” i puntualitza que “hem de continuar analitzant i aprofundir a partir de la documentació judicial”, subratlla. Així i tot, Puente considera que “ja crida l'atenció” que “el que l'investigat ha triat per destacar en el seu escrit quedi desacreditat de forma tan clara immediata”. "El que l'investigat aporta a la seu judicial és l'annex d'inversions del Pressupost General de l'Estat. Com a prova no té el més mínim valor, ja que en aquest annex apareixen obres iniciades abans de l'arribada al govern del PSOE, obres que ni tan sols es van licitar sent Ábalos ministre i altres que ni tan sols s'han arribat a licitar”, conclou.
1.- Abro hilo. Estos son los documentos que han trascendido a través de los medios, de lo que Víctor de Aldama ha presentado en el Juzgado como acreditativos de contrataciones que se otorgaban arbitrariamente en la dirección general de carreteras a empresas que luego pagaban… pic.twitter.com/QaN0sJANHB
— Oscar Puente (@oscar_puente_) December 6, 2024