El president a l’exili, Carles Puigdemont, ha criticat els governs espanyol i català, ambdós socialistes, per “repetir triomfalment que l’economia va com un tro” mentre que Seat veu en risc 1.500 llocs de treball a la companyia si no es rebaixen els aranzels actuals de la Unió Europea (UE) al Cupra Tavascan, un model elèctric que es fabrica a la Xina. El líder de Junts ha afirmat que el PSOE i el PSC “miren que ningú no desperti de l’anestèsia” quan encara no se sap si l’anunci del fabricant automobilístic podria afectar la planta de Martorell, on treballen al voltant de 14.752 persones, segons les dades del 2020. Seat no ha especificat si aquestes feines serien eliminades a la Xina, a Europa o a ambdós llocs.

Puigdemont ha dit que mentre els socialistes “anestesien” la societat “la premsa alemanya es fa ressò de la seriosa advertència de la Seat”. En concret, l’empresa automobilística ha afirmat que perillen les feines de 1.500 treballadors a causa de les tarifes especials de la UE als vehicles construïts a la Xina. El model Tavascan es fabrica a la planta xinesa d'Anhui i té un preu de venda d'entre 50.000 i 60.000 euros. La tarifa imposada per la UE per al vehicle és del 30,7%. La notícia, que podria amenaçar els treballadors de la planta de Martorell, ha portat Puigdemont a concloure que “no anem bé, i no tenim massa temps”.

El líder de Junts ha compartit aquest missatge després que el cap de Seat, Wayne Griffiths, hagi declarat a l’agència Reuters que si no s'elimina ni es redueix la tarifa addicional de la UE, l’empresa automobilística haurà d'eliminar el model i tindrà pèrdues. "Hem de trobar una solució en el primer trimestre", ha dit Griffiths, el qual ha afegit que “no tenim molt de temps”. A més, l’executiu ha destacat la importància de la segona marca de Seat, Cupra, especialment reeixida entre els clients joves, i ha advertit que “si Cupra està en perill, Seat està en perill”.

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, està en converses amb la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, perquè resolgui el problema, segons han explicat altres fonts de Seat a Reuters. Si l'aranzel extra no es redueix, segons el conseller delegat l'empresa hauria de suprimir el cotxe deficitari del seu catàleg.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!