El vicepresident Puigneró continua sent un dels principals defensors de l'ampliació de l'aeroport des de dins del Govern. El també conseller de Polítiques Digitals i Infraestructures va ser l'encarregat de tancar l'acord amb el govern espanyol per la inversió de 1.700 milions. Aquesta decisió ha dividit a la societat catalana pel possible impacte ecològic damunt el territori que implicaria ampliar la tercera pista.
Avui, en un article publicat per La Vanguardia, Puigneró ha criticat els que "condemnen Catalunya a tenir un aeroport regional". "Aquells que avui rebutgen la inversió de l'aeroport, d'aquí a dos dies es queixaran que l'economia catalana no crea llocs de treball de qualitat i que els nostres joves amb talent han d'emigrar", ha argumentat. En aquest sentit, el vicepresident ha afirmat que la gestió del Prat des de Catalunya, de manera "concertada" entre el Govern, el món local i agents econòmics, és "més important" que la seva expansió.
Tot i això, ha reiterat la seva defensa d'un aeroport "verd" amb connexions intercontinentals: "I si no els tenim, tindrem una Catalunya capital Barajas", ha indicat. En aquest sentit, Puigneró ja havia assegurat que l’ampliació no suposarà un perjudici per l'entorn sinó més aviat al contrari, ja que serà "respectuosa amb el medi ambient i amb la diversitat". Per aquest motiu, es va comprometre a "treballar perquè sigui l'aeroport més verd d'Europa".
Descarbonització dels vols
Ara, el vicepresident s'ha mostrat "partidari" de substituir els vols curts per trens, però ha assegurat que els de llarg radi "seguiran sent imprescindibles per manca d'alternativa". Per això, ha insistit en la necessitat de disposar d'un "aeroport de nova generació" que sigui "potser el primer que contempli totes les mesures necessàries per a la lluita contra el canvi climàtic".
En altres ocasions, havia obert la possibilitat a prohibir que a aquest aeroport del futur no hi puguin aterrar els avions més contaminants "quan hi hagi la tecnologia que ho faci possible". Avui, en el seu article ha assenyalat la "descarbonització" dels vols a través de l'ús del biocombustible com el camí a seguir: "Hem de pactar i exigir a les companyies aquesta substitució del combustible i altres energies netes per a avions de llarg recorregut".
Connexió amb Reus i Girona
Davant les crítiques rebudes des que es va fer públic l'acord entre el govern espanyol i el català per a l'ampliació, el vicepresident de l'executiu ha recordat que "gràcies a la Generalitat" el projecte "preveu inversions ferroviàries dels aeroports de Reus i Girona", que "ajudaran a connectar Catalunya al món també des del territori". "Amb aquesta inversió Espanya no ens regala res, bàsicament perquè es fa amb els nostres impostos", ha afegit.
"Davant dels del 'no a tot' i dels del 'sí a qualsevol cosa', hi ha una Catalunya que diu 'sí amb condicions'. Jo soc d'aquest darrer grup", ha conclòs.
L'opinió de Rull
Entre els crítics a l'ampliació hi ha el seu company de partit, Josep Rull. Qui va ser conseller de Territori i Sostenibilitat s'ha mostrat contrari a allargar la tercera pista a l'aeroport del Prat i ha apuntat que no és una condició necessària perquè pugui ser un 'hub' internacional, tal com es pretén. En canvi, ha remarcat la necessitat d'una terminal satèl·lit i la connexió ferroviària amb Reus i Girona però no l'ampliació, que afectaria l'espai natural de la Ricarda.
Sobre aquest aspecte ha recordat que "els països seriosos entenen que la biodiversitat no és un afegit sinó quelcom essencial", fet que s'hauria de reproduir aquí.