Totes les parts n’han sortit raonablement satisfetes de la comissió bilateral d’infraestructures entre l’Estat i la Generalitat celebrada avui a Madrid. Amb els seus matisos, és el que han transmès a la sortida els qui l’han encapçalat. Per una banda, el vicepresident Jordi Puingeró, que ha celebrat que s’hagin desencallat qüestions que estaven paralitzades des de feia deu anys i s’hagi “iniciat el trajecte cap al traspàs integral i definitiu de Rodalies”. És un “primer pas”, ha afirmat. En canvi, la secretària d’Estat de Transports, Isabel Pardo de Vera, ha sostingut que la reunió ha estat “molt productiva” però s'ha centrat en qüestions econòmiques. Perquè s’han desbloquejat altres assumptes, com ara la transferència del déficit d'explotació, que suposa sufragar el servei. També el pagament de 3.500 milions d’euros pendents de la disposició addicional tercera de l’Estatut. El 2022 ja es pagaran els primers 559 milions. Aquest òrgan no es reunia des del 2018.

Des de la delegació de la Generalitat a Madrid, després de la reunió mantinguda al Ministeri de Transports, el vicepresident del Govern ha reivindicat que avui “hem iniciat el trajecte cap al traspàs integral i definitiu de Rodalies” a l’executiu català. No obstant això, és només un primer pas que s’haurà d’anar concretant al llarg dels propers mesos, amb l’estiu que ve com a deadline per a verificar la voluntat real de l’Estat. En aquest marc, ha assenyalat que el traspàs integral també inclou la infraestructura, les vies, les catenàries, les estacions, el tren o el personal, els aspectes que més estan costant en la negociació amb l’Estat. “Ens situa en un escenari d’establir ponts de confiança amb el govern de l’Estat per veure si hi ha aquesta voluntat o no d’avançar políticament cap aquest traspàs, tal com marca l’Estatut”, ha remarcat Puigneró.

 

En canvi, sobre aquest punt del traspàs integral, Isabel Pardo de Vera ha esquivat la qüestió. La secretària d'Estat de Transports ha assegurat que la comissió d'assumptes econòmics i fiscals és la competent en la matèria, i s'ha limitat a parlar d'una "culminació de traspàs dels recursos econòmics". És a dir, el traspàs dels recursos per financiar el servei de Rodalies. La infraestructura va per una altra banda.

​Justament en aquest àmbit econòmic, s’ha acordat que l’Estat transfereixi a la Generalitat el dèficit d'explotació de Catalunya a partir de l’any 2022. El dèficit d'explotació són els diners que posa l’administració per cobrir tot allò que no cobreix el que paga l’usuari. Aquest import, al voltant dels 300 milions d’euros, es concretarà a la comissió mixta d’afers econòmics i fiscals, que es reunirà abans que acabi l’any.

També hi ha hagut entesa en el deute pendent de la disposició addicional tercera de l’Estatut, que estableix que l’Estat ha d’invertir a Catalunya en relació amb la seva aportació al PIB estatal. S’ha acordat que l’Estat pagarà al voltant de 3.500 milions d’euros a la Generalitat relatius al període 2008-2013. Els primers 559 milions arribaran el 2022, en un acord que signaran a finals d’aquest any en el marc de la comissió mixta d’afers econòmics. La resta es calendalitzarà de cara als pròxims anys. Puigneró no ha revelat a quines obres es destinaran, però ha deixat clar que serà obra “feta prr la Generalitat”.

Ara bé, malgrat tot, el vicepresident de la Generalitat ha volgut ser “prudent” perquè el govern de l’Estat compta amb un llarg historial d’incompliments en relació als compromisos contrets amb Catalunya. “Volem fets i no paraules. I en base als fets que es vagin produint, tant en la disposició addicional com en el traspàs integral, veurem si és una realitat definitiva o ha estat, un cop més, una voluntat no complerta”, ha conclòs.