Vols saber si la notícia que causa furor a les xarxes és un fake? Sospites que estàs al davant d’una campanya de desinformació? Intueixes que un compte no té una identitat real, que és un bot o una identitat falsa? Doncs ara disposes d’un portal obert que dona resposta a aquesta mena de preguntes. El primer informe del qual es disposa fa referència a Vox i revela coses molt interessants sobre la manera de treballar d'aquest partit a les xarxes. 

Dos físics amb vocació de detectius

Luce Prignano i Emanuele Cozzo són dos doctors en Física especialitzats en anàlisi de dades que treballen a la Facultat de Física de la UB i en el grup d'investigació Tecnopolítica de la UOC. La Luce i l’Emanuele es passen el dia escrutant amb rigor científic la xarxa amb l’objectiu de seguir la pista a la desinformació, per tal d’alertar sobre intoxicacions informatives i també per desemmascarar les fake news.

Per donar difusió a la seva feina han creat un portal, Data Politik, en el qual participa també una periodista, Marta Cambronero. El portal anima tothom a utilitzar els seus serveis per saber si un compte de Twitter és un robot o si una determinada informació forma part d’una campanya d’intoxicació.

A diferència d’altres grups existents en la línia de comprovació i desemmascarament de les fake news, la Luce i l'Emanuele estudien quins mecanismes de difusió s’utilitzen, amb quines identitats, quins són els patrons de desenvolupament de les campanyes destinades a manipular l’opinió pública.

Granges de 'bots' al servei de Pablo Casado 

Tal com va informar ElDiario.es, es va posar en marxa una operació de xarxes destinada a decantar el resultat de diversos debats televisius en els quals va intervenir Pablo Casado amb l'ús de comptes falsos. El pastís es va descobrir arran d'una visita de Pablo Casado a El Objetivo de la Sexta, quan es va comprovar que un dels perfils portava la fotografia d'un estudiant mexicà assassinat. Com a conseqüència de les denúncies d'ús d'identitats falses, aquest grup de comptes va cessar les seves activitats a finals de març del 2019. L'algoritme de detecció dissenyat per la Luce i l'Emanuele va ser el responsable de detectar dos comptes reals de persones vinculades al PP que treballaven les respostes d'aquests grups de bots

Mètodes sofisticats per desinformar

La Luce i l’Emanuele ens parlen de mecanismes prou sofisticats de creació de xarxes que contribueixen a crear bombolles impermeables d’informació. La idea que hi ha al darrere és crear un grup força extens en nombre i cohesionat, per tal de donar suport a un grup polític o social, allò que els tècnics anomenen una càmera d’eco.

Cal tenir en compte que l’ús de dades en campanyes de desinformació té una relació directa amb el creixement de l’extrema dreta a Europa, que sap com fer-ne ús i, alhora, donar una aparent imatge d’espontaneïtat. És molt probable que l’extrema dreta espanyola, representada per Vox, estigui rebent assessorament professional en aquesta línia.

#SíguemeYTeSigoVox

Un dels primers informes que han elaborat la Luce i l’Emanuele fa referència a una campanya de Vox, amb el hashtag #SíguemeYTeSigoVox. Aquesta campanya té una forma molt particular, que els analistes anomenen astroturfing, en referència a la gespa artificial que es col·loca en alguns jardins. L’astroturfing és una campanya dissenyada per semblar espontània però que en realitat no ho és, perquè és artificial i està dirigida.

La Luce i l'Emanuele componen unes imatges de relacions entre comptes, en forma de núvols de colors, que ajuden a entendre com es mou una campanya a la xarxa i quins agents hi ha implicats. La imatge correspon al núvol d'interrelacions de la campanya de Vox #SíguemeYTeSigoVOX.

L'Emanuele ens explica en el següent vídeo com els encarregats de la campanya de Vox injecten bots a la xarxa, per guanyar ràpidament seguidors. 

El mecanisme sembla d’allò més simple: s’envien un seguit de piulades en les quals es convida una comunitat d’interès a donar suport a la campanya repiulant els tuits amb el hashtag que s’indica i a seguir tots els comptes que facin retuits. O sigui, amb instruccions d’ús.

L'Informe VOX

La Luce i l’Emanuele han trobat moltes proves que avalen aquesta teoria pel que fa al seu ús per Vox: “Tenim un munt d’indicis: comptes creats massivament un mateix dia, un percentatge anormal de comptes que acaben amb 8 dígits numèrics, comptes que donen un patró d’activitat que no són habituals, una quantitat elevada de comptes que utilitzen per al perfil fotos impersonals trobades a internet o directament amb logos corporatius de Vox, i també un nombre anormal de comptes suspesos per Twitter".

La Luce ens explica en el vídeo següent quins són els indicis que han trobat. 

“La nostra anàlisi ens confirma les sospites inicials que teníem, que Vox està actuant amb una estratègia d’astroturfing a gran escala, i sembla que ho fa d’una manera prou sofisticada del que fins ara s’havia pogut observar en altres casos analitzats", afirma la Luce.

Això fa pensar que Vox rep l’assessorament i el consell d’experts en la matèria. Rafael Bardají, asssessor del govern d'Azanar i ara responsable de les relacions Internacionals de VOX, es va reunir a Nova York amb Steve Bannon, del qual n'esperava rebre assessorament en estratègies d'expansió. 

Diccionari de la desinformació

Operacions d'informació: Accions fetes per actors organitzats amb la finalitat de manipular l'opinió pública. Poden utilitzar una combinació de mètodes, com notícies falses, desinformació o xarxes de falsos amplificadors.

Astroturfing: Campanya en l'àmbit de la propaganda comercial o electoral, que pretén fer impressió d'espontaneïtat ocultant d'alguna forma l'organització que hi ha al darrere.

Falsos amplificadors: Conjunt d'identitats no reals que practiquen la desinformació en les xarxes socials, ja siguin gestionades per humans (comptes falsos), completament automatitzats (bots) o en un estadi intermedi (cyborgs).

Semi-bots / Hiperpartisans: Comptes gestionats per humans de forma individual però que tenen patrons d'activitat molt semblants als comptes automatitzats (bots). Gairebé mai publiquen missatges propis i es limiten a repiular massivament d'altres comptes.  

Cyborgs / humans augmentats: Identitats reals que utilitzen eines d'automatització, per exemple pel que fa a repiular tot contingut que publiqui un o més comptes predeterminats.