Mohamed Houli Chemlal és un dels tres condemnats en el judici del 17-A i un dels terroristes que es trobava al costat de l’agent de radicalització, Abdelbaki es-Satty, quan aquest va morir en l’explosió de la casa d’Alcanar, on s’acumulava material explosiu per cometre un atemptat. A la casa també hi va morir Youssef Aalla. El jove, que formava part de la cèl·lula de Ripoll, va ser detingut després de resultar ferit en l’explosió d’Alcanar el 16 d’agost del 2017. Va ser traslladat a l’hospital de Tortosa, on va ser detingut la tarda del 17 d’agost.

De nacionalitat espanyola, Houli va néixer el 21 de novembre de 1996 a Melilla. Se l’acusava d’integració en organització terrorista; de fabricació, tinença i dipòsit de substàncies i aparells explosius de caràcter terrorista, i d'estralls de caràcter terrorista en grau de temptativa. La fiscalia va demanar una pena de 41 anys de presó, però finalment va ser condemnat a 53,5 anys. Posteriorment, l’Audiència Nacional va revisar la condemna, que va quedar en 43 anys. Va ingressar a la presó el 22 d’agost del 2017. Actualment, compleix condemna a la presó de Còrdova.

Mohamed Houli Chemlal ha protagonitzat aquest dijous la declaració més impactant de les que s’han fet a la comissió d’investigació sobre el 17-A: “El CNI tenia coneixement de les intencions que tenia l’imam i van permetre que vingués i ens adoctrinés”. El 2017, Houli tenia una participació activa en els preparatius d’un atemptat a Catalunya, els plans del qual es van capgirar després de l’explosió de la casa d’Alcanar. Ell va ser l’únic supervivent.

Primeres declaracions

Dies després de l’atemptat, els mitjans van publicar el contingut de la declaració de Mohamed Houli Chemlal, en la qual hauria admès que ell i els seus companys planejaven matar centenars de persones en llocs turístics de Barcelona, però que els seus plans es van veure alterats després de l'explosió de la casa d’Alcanar. Aquest fet va precipitar l’actuació a les Rambles de Barcelona, atemptat que va cometre Younes Abouyaaqoub, conductor de la furgoneta que va atropellar mortalment 15 persones i responsable de la mort d’una altra víctima després de robar-li el vehicle. Aquest terrorista va ser abatut pels Mossos a Subirats. Cinc terroristes més van cometre una altra acció a Cambrils, i tots ells van ser abatuts per la policia catalana. Es tractava de Saïd Aalla, Al-Houssain Abouyaaqoub, Mohamed Hichamy, Omar Hichamy i Moussa Oukabir.

Houli Chemlal ha explicat avui com va arribar a la radicalització. “Amb l’imam. Érem nois ben integrats, mai havíem portat problemes a ningú. Va venir l’imam i va passar això”. “No sé com explicar-ho, però és així”, ha dit davant dels diputats al Congrés. També ha confessat que, quan estava a la presó d’Alcalá Meco, es va sentir “obligat i pressionat” a dir que la intenció era atemptar contra la Sagrada Família quan ell “no en tenia coneixement”. Sobre Es Satty, ha relatat que l’imam va entrar a la casa d’Alcanar abans de l’explosió: “Al cap d’una estona, va explotar la casa, no sé si va sortir per la finestra. Diuen que no se sap si està mort o no, jo tampoc ho sé”.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!