La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha reconegut que la xarxa de Rodalies està infrafinançada. En una entrevista a Catalunya Ràdio, ha demanat disculpes als usuaris per les incidències dels darreres mesos. Tanmateix, les ha atribuït als "anys de desinversió" del Partit Popular (PP). No només això, sinó que ha aprofitat per lloar la gestió socialista dels darrers anys i ha remarcat que en quatre anys no es pot revertir la manca d'inversió dels populars.
Tanmateix, ha aprofitat per llançar un missatge de cara a les eleccions generals del pròxim 23-J amb relació a la poca inversió: "A Catalunya ja tenim l'experiència del que va fer el govern del PP". Ha contraposat la gestió popular amb la socialista i ha tornat a insistir que el programa d'inversions previst pel govern espanyol "s'està complint i executant". Tanmateix, el passat 1 de juny, el Parlament va reprovar la ministra justament pel caos de Rodalies.
La qüestió del traspàs de competències
"Fa dos anys que soc ministra del govern d'Espanya i encara no entenc què vol dir traspàs integral de Rodalies", ha afirmat la ministra. Sánchez apunta que la Generalitat "és titular del servei des de fa més de 12 anys". Ha tornat a instar l'Executiu català a subscriure el contracte programa amb Renfe i ha considerat que la desinversió a què ha atribuït les incidències "no s'arreglaria de la nit al dia pel fet de canviar de titular".
A més, respecte a la incidència de l'R2 Sud del passat mes de maig ha afirmat que l'informe no està encara acabat. En aquest sentit, Sánchez ha admès que li "sobta" que Consum demani explicacions a la companyia operadora, però no a la Generalitat. L'Agència Catalana del Consum va obrir un expedient sancionador contra Renfe el passat 10 de maig per la gestió de l'avaria de l'R2 Sud.
En concret, Consum imputa a Renfe una infracció per pràctiques comercials deslleials i per incompliment de les obligacions d'atenció als consumidors. L'organisme ha detectat manca d'informació als usuaris afectats —deficiències d'informació en relació amb les alteracions del servei, els horaris i els transports alternatius o els punts d'atenció al client tancats, entre altres—. Es tracta d'infraccions tipificades com a "molt greus" que poden comportar multes d'entre 100.001 i 1 milió d'euros. D'ençà que es va interposar aquest expedient Sánchez va mostrar el seu desacord, a mitjans de maig va dir: "No deixa de ser curiós que consum faci una inspecció a Renfe quan el titular del servei és la mateixa Generalitat".