Rebuig generalitzat al govern espanyol a la proposta del Govern de suspendre l'actual operativa segregada de l’aeroport del Prat i permetre que les dues paral·leles funcionin de forma independent, acollint tant aterratges com enlairaments, quatre hores al dia en els mesos de juliol i agost. La primera veu del govern espanyol en mostrar la seva disconformitat a la proposta ha estat el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, que ha assegurat que "no és seriosa". En una entrevista a Cafè d'idees, ha afirmat que es tracta d'un invent per "fer veure que està pel desenvolupament de la infraestructura". En aquest sentit, ha criticat que l'executiu català és "incapaç de prendre decisions estratègiques valentes pel futur de Catalunya".
En la mateixa línia s'ha manifestat el líder dels socialistes a Catalunya, Salvador Illa, que ha qualificat d'inviable la proposta del Govern sense tocar les llacunes. Una mesura permetria augmentar la capacitat dels 78 vols per hora actuals als 90, però afectaria els veïns de Gavà. "Hi va haver un acord important amb els veïns per reduir els danys acústics i això s'ha de respectar. Ha de ser un dels punts de partida de les solucions que es proposin per ampliar la capacitat de l'aeroport", ha defensat en una entrevista a Ràdio Estel.
Per la seva banda, el ministre de Transports, Óscar Puente, ha reiterat el discurs d'Illa i en una entrevista a Catalunya Ràdio ha afirmat que la proposta "vulnera un acord previ existent" entre els dos governs que "el que feia era precisament impedir que es prengués aquest tipus de decisions". Segons Puente, és una proposta "de molt curt abast" que empitjora l'acústica de l'operativa de l'aeroport, i per tant perjudica la salut dels veïns de Castelldefels i Gavà. A més, ha afegit que el canvi no suposa una millora de l'operativa de l'aeroport "perquè no serveix per esprémer realment el potencial de connexió intercontinental que té l'aeroport del Prat".
La candidata de la CUP, Laia Estrada, ha recriminat la proposta a Aragonès. "Sorprèn que Aragonès signi amb una mà tota mena de declaracions en contra de l'emergència climàtica i amb l'altra mà faci propostes que s'emmarquen dins el negacionisme climàtic", ha valorat. La cap de llista de la CUP ha recordat que és una proposta que "comportaria més avions, més turistes i més consum d'aigua", entre d'altres. Així mateix, ha lamentat que ERC "continua aprofundint en un model econòmic que enriqueix uns pocs a costa de precaritzar la majoria de la població". "No té res a veure amb el canvi de rumb que necessita aquest país", ha afegit.
Aragonès defensa la proposta
El president de la Generalitat i candidat d'ERC, Pere Aragonès, també ha parlat sobre la proposta i ha defensat que "és rigorosa i implantable en un termini molt més curt". El president també ha demanat "responsabilitat" a Aena perquè inverteixi per insonoritzar les zones urbanes al voltant de l'aeroport. Aragonès ha reconegut "l'impacte" que pot tenir sobre la població durant unes hores, però ha remarcat que sempre estarien "per sota la normativa" i només seria durant dos mesos a l'any. Aragonès ha dit que portarà aquesta proposta de canvi en l'operativa a la comissió tècnica Estat – Generalitat. "Veurem quina és la resposta", ha expressat.
La proposta del Govern a l'aeroport del Prat
El Govern de la Generalitat proposa modificar el funcionament de les pistes de l'aeroport del Prat durant els mesos de juliol i agost, des de les 10:00 a les 14:00 hores per augmentar la capacitat de la infraestructura i poder assumir una major quantitat de vols a llarg termini. Actualment, el Prat treballa amb dues pistes paral·leles, i una altra transversal, que s'utilitza de nit o durant períodes de baixa activitat. De les dues primeres, la més llarga i la més allunyada del mar és per a aterratges; en canvi, l'altra, la més curta és per a enlairaments. Aquesta darrera és la que Aena va anunciar que caldria ampliar amb l'argument que la llargada és insuficient per prestar servei als avions 'wide body', que són els que cobreixen les distàncies intercontinentals i que pel seu pes i mida acostumen a necessitar més pista.
El problema és que ampliar aquesta pista suposaria envair l'espai natural de La Ricarda i també El Remolar-Filipines en cas de guanyar terreny pel sud, unes opcions que ERC sempre ha descartat per les seves implicacions mediambientals. A banda, hi ha una altra pista, que creua les altres dues, que s'utilitza només de nit i els avions només aterren venint del costat mar. En relació amb les molèsties que causarien als veïns, el Govern proposa destinar ajudes per a la insonorització o compra dels seus habitatges.