El registre telefònic de Salomé Pradas revela que Carlos Mazón va estar il·localitzable amb l'alerta sense enviar. La llista de trucades del passat 29 d'octubre de l'exconsellera d'Interior, entregada a la jutge de la DANA, evidencia que el president de la Generalitat Valenciana va estar incomunicat mentre el Centre de Coordinació Operativa Integrat (Cecopi) estava paralitzat i es produïen la majoria dels morts. Pradas va trucar-li tres vegades entre les 18.30 i les 19.43 hores, però no va rebre resposta.

Hi va haver més trucades sense atendre. Segons el document notarial al qual ha tingut accés elDiario.es aquest dimarts, l'exconsellera va intentar contactar amb el president a les 12.52 hores. Mitja hora abans, la delegada del govern espanyol, Pilar Bernabé, li havia oferit la Unitat Militar d'Emergències (UME), que no es va activar fins a les 15.30 hores. En el primer intent de trucada, Mazón estava fora del Palau de la Generalitat —en un acte de Sanitat. 

Incomunicat entre les 18.30 i les 19.43 hores

El president sí que va tornar a Palau per participar en una reunió amb patronal i sindicats, fins que a les 14.30 hores se'n va anar a El Ventorro. Una vegada més, il·localitzable: l'exconsellera li va trucar sense èxit a les 16.29 hores, i no va respondre fins a les 17.37 hores. En aquestes tres hores d'absència, Pradas va activar l'UME perquè es desplegués a Utiel-Requena davant la fúria de l'aigua. A les 18.28 hores van parlar 28 segons, i van parlar 33 segons més a les 18.30 hores. Però la connexió va durar poc: Mazón es va tornar a incomunicar una altra hora sencera, ja que l'exconsellera li va trucar tant a les 19.10 com a les 19.36 hores. No va respondre fins a les 19.43, quan l'Horta Sud ja s'havia inundat i encara no s'havia enviat l'alerta.

Pradas sí que va poder parlar amb Bernabé, en catorze ocasions —tot i que van tenir problemes en tres—. La primera trucada es va produir a les 12.23 hores, quan la delegada li va demanar que sol·licités l'activació de l'UME. Bernabé ha fet referència als problemes de connexió telefònica amb el president, motiu pel qual va optar per contactar amb part de l'equip de Presidència en diverses ocasions —incloent, entre d'altres, els secretaris autonòmics José Manuel Cuenca, cap de gabinet de Mazón, i Cayetano García Ramírez—. En la seva declaració d'aquest dilluns, la delegada va explicar que va avisar l'exconsellera d'un desaparegut per la DANA al migdia.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!