Sempre s'ha dit que la causa última de per què no es traspassa el servei de Rodalies és el temor que Renfe fos rellevada com a operadora. Fa dècades s'havia parlat que el servei l'assumís la SNCF francesa o fins i tot els Ferrocarrils de la Generalitat. I la qüestió ha tornat a sortir aquest divendres en una visita del president de Renfe, Raül Blanco, a Vilafranca del Penedès. Quan li han preguntat pel traspàs de Rodalies, se n'ha desmarcat i ha reivindicat la continuïtat de Renfe a Rodalies. "Renfe és l'operador i hi està per operar", ha indicat.

 

Blanco ha fet les declaracions després que el govern espanyol ha comunicat per carta a l'executiu català, que descarta el traspàs de Rodalies. Ho ha fet aquesta setmana en una missiva que la ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha enviat a la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, en la qual convida la Generalitat a limitar-se a negociar el finançament del servei. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha coincidit avui amb la ministra de Transports en la inauguració d'un carril bus, i ha demanat que el traspàs de Rodalies "culmini aviat" i que a més vingui "acompanyat de les inversions necessàries". Aragonès ha assegurat que tant els retards com les incidències dels darrers dies provoquen "desencís en la ciutadania" que cal superar amb inversió. 

Però el president de Renfe no ha fet cas de les peticions de la Generalitat, i ha insistit que "l'objectiu a curt termini" ha de ser acordar el contracte programa amb el Govern, mantenint l'actual repartiment de competències. "És el que permetrà consolidar els serveis i també ampliar-los", ha subratllat el president de la companyia des de Vilafranca del Penedès, on aquest divendres Renfe ha donat per finalitzades les obres de remodelació de l'estació. Es tracta d'una actuació de gairebé 3 milions d'euros que l'operadora va engegar l'octubre del 2021 amb l'objectiu de millorar l'accessibilitat dels passatgers.

"En vista de com ha quedat l'estació, només podem estar-ne contents", ha celebrat l'alcalde del municipi, Pere Regull, que alhora ha admès que pensava que "la inversió no es notaria tant". Les principals actuacions han consistit en l'adequació de l'estació per esdevenir més accessible, tal com han assenyalat tècnics de Renfe. Les obres han comportat una renovació integral dels ascensors, la construcció d'una nova rampa d'accés al vestíbul de l'estació, la prolongació del mateix vestíbul, la construcció d'una nova zona d'atenció al passatger, i l'adequació a la normativa PMR (persones amb mobilitat reduïda) dels lavabos. A més, també s'han pavimentat i configurat les andanes segons la normativa d'accessibilitat, s'ha millorat l'enllumenat del vestíbul i les andanes, i s'han fet millores en els sistemes d'informació.

A l'acte d'aquest divendres també hi ha assistit la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo, que ha apuntat que en els pròxims mesos s'han de tirar endavant "noves fases" en les obres del corredor mediterrani al seu pas per Catalunya. En aquest sentit, Castillo ha afirmat que les actuacions suposaran una "reducció de la capacitat" operativa de Renfe, però que, tanmateix, el servei no es veurà afectat de forma general. Fonts de Renfe confirmen que "puntualment" sí que es produirà alguna alteració a causa de les obres.