Andanada de la Sindicatura de Greuges a la Universitat de Girona (UdG) per discriminació del català. La Sindicatura de Greuges estudia des de fa mesos el cas de discriminació lingüística que va patir l'exconsellera i vicealcaldessa de Girona, Gemma Geis, a la UdG quan en un procés selectiu per la seva plaça de professora dos membres del tribunal li van recriminar que hagués exigit poder emprar el català. El professor Luis Medina de la Complutense de Madrid va lamentar que no fes ús d'una llengua comuna, com és el castellà o fins i tot l'anglès, mentre que la professora Mercè Darnaculleta, de la UdG, va titllar de "falta de respecte a l'ètica universitària" el fet d'haver fet servir el català a les proves, a més de retreure-li el cost econòmic que havia representat la traducció simultània. En un escrit al qual ha tingut accés ElNacional.cat, la Sindicatura ha retret que la Universitat coneixia els fets, tot i negar-ho, i no va actuar, per la qual cosa reclama que es disculpi amb Geis i adopti mesures per evitar que es torni a repetir una situació com aquesta.

Després de comprovar -amb una gravació enregistrada per Geis- el desenvolupament de les proves, que es van dur a terme l'octubre del 2022, i durant les quals es va arribar a acusar l'exconsellera de vulnerar l'ètica universitària per exigir l'ús del català, la Sindicatura d'Esther Giménez Salinas ja va enviar una primera comunicació en què va reclamar explicacions a la UdG. En aquell escrit, la sindicatura va recordar que l'obligació de la Universitat és impedir cap forma de discriminació i va lamentar la "tolerància" amb l'actuació de la professora Darnaculleta. En la seva resposta a la síndica, enviada el juliol passat, el rector, Joaquin Salvi, es va espolsar responsabilitats i va argumentar que desconeixien els fets, perquè l'afectada no va recórrer a la sindicatura de la universitat i la Universitat no enregistra aquesta mena d'actes, per la qual cosa no podia fer una valoració acurada del que va passar.

La UdG ho sabia

La Sindicatura de Greuges s'ha tornat a dirigir a la UdG, en un escrit al qual ha tingut accés ElNacional.cat, i tot i subratllar que no té cap intenció "d'entrar en polèmica", adverteix que la UdG no pot argumentar que no estava al corrent d'aquest incident atès que era present a les proves la secretària general de la Universitat, Cristina Sánchez. Per tant, considera que "no es pot al·legar desconeixement dels fets ni tampoc manca de permissivitat amb la situació que es va produir". "Justament aquesta presència i l'absència d'una actuació clara davant les manifestacions fetes pels membres de la Comissió, segurament, devia desencoratjar la persona interessada de tornar a exposar-les davant de la mateixa Universitat", argumenta.

Aquest nou escrit de la Sindicatura subratlla que, tot i que la UdG admet que el tribunal no hauria d'haver fet cap comentari o opinió sobre qüestions que no tinguessin a veure amb la seva funció, "queda clar que aquesta consideració no va ser tinguda en compte pels membres de la comissió, tal com es va constatar en les intervencions que la mateixa interessada va enregistrar". "I, per aquest mateix motiu, us recomanem que es demanin disculpes a la interessada", rebla.

Recomanacions

Així mateix, la Sindicatura recull el compromís de la UdG de millora la guia sobre les funcions i actuacions dels membres de les comissions de selecció per tractar en endavant de millor manera situacions d'aquest tipus i reclama que se li faci arribar aquesta revisió tan aviat com estigui enllestida. Igualment, aconsella "estudiar la conveniència de requerir amb caràcter preceptiu la presència i col·laboració d'algun membre de la comunitat de la UdG durant la celebració de les proves o, fins i tot, la possibilitat d'enregistrar-les per deixar constància de qualsevol eventual actuació que pogués ser contrària a la defensa dels drets i llibertats dels aspirants".

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!