A Catalunya, més enllà de Barcelona, la campanya del 28-M gira al voltant de les infraestructures. Així és a ulls del govern espanyol, que té davant seu dos fronts oberts que marquen l’agenda catalana pel que fa a les eleccions municipals: Rodalies i la Ronda Nord de la B-40. El primer dels dos fronts és un malson pels catalans, un desastre gestionat des de Madrid i un servei que tots els Governs han demanat que es pugui traspassar per tal de gestionar-lo des de la Generalitat; mentre que l’arribada d’un acord abans de les eleccions sobre el segon front pot representar una alegria pels socialistes. Dues infraestructures que representen el yin i el yang del 28-M català per a Pedro Sánchez.

Rodalies ha tingut aquesta darrera setmana una nova avaria. Però no és una qualsevol. Fins i tot un document intern d’Adif acredita que l’R2 Sud no podrà recuperar la seva normalitat fins d'aquí a uns quatre mesos. És a dir, que els catalans arribaran al 28-M amb problemes en una de les línies més importants d’aquest servei de trens. Primer va ser Raquel Sánchez, ministra de Transports i exalcaldessa de Gavà, precisament on va tenir lloc la incidència, qui va calcular que la situació s’allargaria al voltant de tres setmanes. Durarà més.

De fet, unes paraules de la ministra Sánchez sobre el nou desastre de Rodalies ja han entrat a la roda de la precampanya electoral. Esquerra Republicana denunciava aquest dijous al seu compte de Twitter que la màxima responsable del departament de Transports del govern espanyol titllés de “polèmica generada artificiosament” el caos en aquest servei de trens. “El que hi ha és una dècada d’incompliments i infrafinançament per part de l’Estat”, etzibaven els republicans en un missatge a les seves xarxes socials.

El dia anterior, Junts per Catalunya, a través del seu secretari general, Jordi Turull, lamentava que amb Rodalies, l’Estat manté Catalunya en la “indigència”. En aquella declaració, l’alcaldable de Barcelona Xavier Trias també es va queixar de la nova avaria, una situació que agreuja “les dificultats que l’Ajuntament d’Ada Colau crea a l’entrada de la ciutat”.

Rodalies, una via per esquivar l’independentisme i tornar a “la política real”

Les queixes dels catalans al voltant del pèssim servei de Rodalies han estat sempre presents, i fa poc més d’una setmana es van tornar a escoltar al Congrés dels Diputats. Durant la sessió de control al govern espanyol, el líder d’ERC a Madrid, Gabriel Rufián, va queixar-se davant Pedro Sánchez de “les males estones” que fa passar el servei als ciutadans, a més d’insistir que la seva formació vol reprovar la ministra de Transports. El president socialista, però, va saber girar-li la truita a través del seu discurs d’haver anat apagant el debat independentista. “Benvingut a la política real, senyor Rufián”, va dir-li Sánchez al cap de files republicanes.

Des del rovell de l’ou de La Moncloa, però, asseguren a ElNacional.cat que en cap cas consideren que el drama de Rodalies serveixi per desviar l’atenció i rebaixar el conflicte polític entre Catalunya i Espanya. “L’independentisme ja està prou adormit” a causa de l’estratègia de l’executiu de PSOE i Podemos, assenyalen aquestes fonts del govern espanyol; i que la ‘política real’ és transversal en tot allò que tingui a veure amb Catalunya.

Sigui com sigui, el traspàs del servei de Rodalies continua estant ple d’incògnites. Res no fa pensar que es pugui produir en l’actual legislatura. Però, sobretot, els dubtes giren al voltant de la manera de fer el traspàs. La Generalitat no vol conformar-se només amb els trens; vol la infraestructura, que acostuma a ser el principal culpable del mal funcionament a causa de la manca de finançament. Tot i que el govern espanyol assegura que vol fer un traspàs del servei, la paraula “integral” no apareix als diccionaris del Ministeri de Transports, o almenys hi té un altre significat: la ministra Raquel Sánchez va tancar la porta aquesta setmana a traspassar les vies, que continuaran controlant-se des de Madrid.

Imatge d'arxiu d'una andana de Sants Estació (Barcelona) plena de gom a gom / Foto: Carlos Baglietto

La B-40, una esperança socialista

A l’altra cara de la moneda hi ha la Ronda Nord de la B-40. Actualment, el Govern negocia amb el Ministeri de Transports el finançament i el traçat de la Ronda Nord de la B-40, el gran pacte entre el PSC i ERC per aprovar els pressupostos catalans. El quart cinturó és una demanda històrica del partit de Salvador Illa; de manera que, tot sigui dit, un acord abans del 28-M se celebraria enormement a la trinxera socialista.

Així com per al govern espanyol Rodalies es convertirà en una amenaça durant aquesta campanya electoral, la B-40 pot significar una oportunitat. Tant el departament de la Presidència com el Ministeri de Raquel Sánchez han començat a posar fil a l’agulla. La setmana passada, ambdues parts insistien davant les càmeres que la negociació continua en marxa i que encara cal perfilar alguns “serrells tècnics i jurídics” per arribar a un pacte definitiu. Ara bé, les cares dels participants en la darrera reunió eren de satisfacció quan sortien del complex madrileny conegut com a Nuevos Ministerios. L’objectiu és tenir un acord abans del 28-M.

Pedro Sánchez, en plena precampanya, visita una fàbrica de bicicletes a Elx / Foto: EFE

El 28-M de Sánchez acaba a Barcelona

Més enllà de l’efecte que puguin tenir aquestes dues infraestructures en el resultat electoral dels socialistes a les municipals catalanes, queda clara una cosa: la gran aposta de Pedro Sánchez el 28-M és Barcelona. Jaume Collboni té bons resultats a les enquestes, i a menys d’un mes vista, té números perquè l’aritmètica el situï com a futur alcalde de la capital catalana. El president del govern espanyol ha decidit tancar aquesta campanya a Barcelona, de manera que el divendres 26, previ al dissabte de reflexió, Sánchez farà costat a l’alcaldable del PSC.