"N’estem farts de donar la culpa a Madrid" perquè "això no serveix a la gent". Així s'ha lamentat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, per haver d'estar constantment responsabilitzant la capital espanyola pels problemes que pateix Catalunya.
Després del caos a Rodalies d'aquest dimarts, Rull ha reiterat a Els Matins de TV3 que el "responsable concret" d'aquest fet és Adif, que és del Ministeri de Foment, i ha recordat que són ells els propietaris de les vies. "És fàcil culpar el president d'Adif per les declaracions que va fer", ha carregat contra ell, i l'ha emplaçat a "deixar-se d'excuses i donar respostes".
Si la Generalitat assumís la gestió de les infraestructures i hi hagués un incident, "nosaltres estaríem disposats a donar la cara" perquè, en aquests moments, "el personal d’Adif a Catalunya és molt seriós però no pot prendre decisions".
Traspàs amb condicions
"El traspàs [que demanem a l'Estat] ha d'estar dotat dels recursos suficients", ha explicat el conseller de Territori, que ha denunciat que hi havia una previsió de 4.000 milions d'euros però que només s'ha executat un 10% i que "no s'ha fet ni el pla de millora integral ni el del sistema".
Per tot això, Rull ha posat de manifest que "no acceptarem que Adif incorpori noves limitacions temporals de velocitat a la xarxa ferroviària" perquè, ha assegurat, "afecten el servei" i aquest és el motiu principal pel qual els trens arriben tard. "Està bé que es posin, però no pot ser que siguin permanents", ha subratllat.
El Govern ja s'ha plantejat un canvi d'operador, però això no tindria sentit perquè, "per molt bo que sigui, si la infraestructura està en males condicions no se'n sortirà".
Pioners en el metro
Demà s'inaugura el nou tram de la línia 9 del metro, que "connecta zones d'activitat econòmiques de primer nivell". Aquesta serà la primera vegada a tot el món en què s'estrenin "tants quilòmetres" de línia automàtica, 20 concretament.
La posada en marxa de la nova línia "té una gran importància estratègica" perquè esdevindrà "un autèntic metro interior" i que tindrà per objectiu connectar la Zona Universitària amb l'Aeroport.
Ara bé. Rull s'ha lamentat d'haver utilitzat un sistema de pagaments diferits perquè "surt molt més car" pel fet que "hi ha una desproporció entre els diners que aboques i els que tens". En aquests moments, ha assegurat, "no haguéssim fet aquesta concessió de les obres" perquè "no ha estat l'adequada".
Les obres continuen
El conseller de Territori ha explicat que, per aquest any, la Generalitat té "els recursos suficients" per continuar les obres de la línia 10 i ha exposat que, d'una banda, el Govern haurà d'invertir al voltant de 40 milions d'euros, mentre que, de l'altra, l'Ajuntament de Barcelona aportarà una quantitat similar per finançar dues estacions.