No tot està perdut. Perquè l'ampliació del Prat pugui tirar endavant ha d'incorporar-se obligatòriament al Document de Regulació Aeroportuària (DORA), l'instrument mitjançant el qual es defineixen les condicions mínimes necessàries perquè les companyies aèries puguin accedir a les infraestructures aeroportuàries de la xarxa d'Aena. Un document que s'aprovarà en el Consell de Ministres de finals de setembre, tal com ha recordat la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez. 

Aleshores, "hi ha vint dies encara per arribar a aquest Consell de Ministres", ha assenyalat Sánchez en una entrevista publicada aquest dissabte a El Periódico. "Evidentment, si perdem l'oportunitat d'incorporar l'acord en el DORA que s'ha d'aprovar en el Consell de Ministres de finals de setembre caldrà esperar al pròxim, d’aquí a cinc anys", ha detallat. 

Que Aragonès "es ratifiqui"

La inversió no està totalment descartada, però és necessari que el president Pere Aragonès "es ratifiqui" en l'acord al qual la Generalitat i el govern espanyol van arribar el passat 2 d'agost. Així, la ministra ha afirmat que reconduir l'operació "depèn del Govern" perquè ha estat l'executiu català el que "ho ha fet impossible" per la "divisió interna".

"Si el Govern de la Generalitat, i en boca del seu president, manifesten que accepten i es ratifiquen en l'acord que es va assolir el 2 d'agost, mantindríem l'acord en els seus termes per ampliar el Prat minimitzant l'impacte ecològic sobre la llacuna de la Ricarda", ha indicat. Tot i això, Sánchez ha lamentat que, sentint les declaracions d'Aragonès i de diferents membres del Govern, no veu "marge" per negociar.

Discrepàncies al govern espanyol

L'exalcaldessa de Gavà també ha esquivat les discrepàncies internes del seu govern sobre el projecte, expressades en boca de la vicepresidenta segona i ministra de Treball, Yolanda Díaz, que va celebrar el fracàs de l'acord en una visita a la Ricarda per visibilitzar l'impacte ambiental de l'ampliació. "No va en contra dels compromisos assumits en la lluita contra el canvi climàtic", ha insistit Sánchez, que ha especificat que l'executiu estatal no tenia intenció de presentar un projecte "que no fos avalat per la Unió Europea".

En tot cas, Sánchez s'ha mostrat disposada a trucar a Aragonès "si és necessari", però ha demanat al Govern "que s'aclareixi" i digui "si està a favor del projecte o no". També ha afirmat que les infraestructures connexes a l'ampliació no quedaran paralitzades "en absolut" encara que l'acord no tiri endavant. "Es manté la connexió amb l'aeroport de Girona, amb un projecte de 55 milions, i la millora de l'enllaç ferroviari a Reus, que són uns altres 40 milions", ha afirmat la ministra en una "mostra del compromís total del govern amb Catalunya".

rueda de prensa raquel sanchez ministra transportes ampliacion aeropuerto efe

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez / Efe

El president Aragonès, per la seva banda, va comparèixer dijous visiblement enutjat i no es va estalviar els retrets cap a la decisió del govern espanyol de suspendre el projecte d'ampliació del Prat. Un gest que va atribuir a un intent d'imposició de l'estat espanyol i a les diferències internes dins de l'executiu de Pedro Sánchez, alhora que va assegurar que la crisi no farà descarrilar la taula de diàleg que s'ha de celebrar la setmana del 13 de setembre. "Hi ha molta gent que vol que la taula de negociació fracassi, per mi no serà", va advertir.

La ministra també ha desmentit l'opinió d'Oriol Junqueras, que en una entrevista al mateix mitjà 26 hores abans que s'anunciés l'aturada de la inversió, va vaticinar que el govern encapçalat pel PSOE optaria per aquesta solució intentant fer passar com a culpable l'executiu català per evitar que la Unió Europea tombés el projecte. "Junqueras s'oposava radicalment a l'ampliació de l'aeroport i per tant ell anticipava el que ells pretenien fer amb les seves declaracions", ha indicat.

 

Imatge principal: La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez / Efe