Espanya és un país amb unes connexions ferroviàries molt mal distribuïdes. Si vols viatjar de València a Alacant, trigaràs molt més que si decideixes anar-te'n a Madrid. El sistema de connexions per tren està fortament centralitzat per la capital espanyola i per això una de les reivindicacions de les comunitats autònomes del litoral mediterrani sempre ha estat la creació d'un corredor mediterrani. A propòsit d'una pregunta del senador de Compromís, Carles Mulet, que ha recollit Valencia Plaza, s'ha pogut saber que l'Estat segueix obstinat a destinar els recursos, en aquest cas, dels fons europeus, a altres comunitats autònomes que no formen part del corredor (Andalusia, Múrcia, el País Valencià o Catalunya), com Madrid o Castella-la Manxa. El Senat va confirmar les sospites de Mulet, es destinen recursos econòmics del Corredor del Mediterrani a altres zones de l'Estat espanyol. L'hemicicle va argumentar que "la definició de Corredor Mediterrani establerta en els Reglaments Europeus es compon dels ramals litoral i central". És a dir, que es considera Corredor Mediterrani altres territoris que no tenen res a veure amb el litoral mediterrani.
El Senat ha indicat que entre les actuacions que estan desenvolupant en el ramal central ressalten la renovació i implementació del Sistema Europeu de Gestió del Tràfic Ferroviari en la línia d'Alta Velocitat Madrid-Sevilla. És a dir, recursos a la connexió de la comunitat central amb l'andalusa. També s'està duent a terme una renovació integral i electrificació de la línia Sagunt-Terol-Saragossa i les actuacions de renovació en la línia Madrid-Jaen. Reforços a línies, de nou, que connecten les comunitats costaneres amb la capital espanyola, així intensificant més el problema de connexions existent a Espanya entre les comunitats veïnes. Aquesta actuació xoca frontalment amb les polítiques de la Unió Europea, que afavoreix la connexió del litoral mediterrani tant per a transport de passatgers com de mercaderies. Una de les seves prioritats en el transport ferroviari, és l'eix Algesires-Marsella, per al que hi ha diversos programes amb fons europeus específics.
La preferència que tenen les línies d'alta velocitat, que connecten Madrid amb la perifèria, ha portat a un dèficit en el transport ferroviari i les comunicacions per tren entre territoris de la zona mediterrània (Andalusia, Múrcia, el País Valencià o Catalunya). Molts cops per viatjar entre dues ciutats d'una mateixa comunitat autònoma et veus forçat a passar per Madrid, perquè o la connexió és inexistent o molt dèbil, o perquè el preu és millor, o perquè perds menys temps. A tot això se sumen les deficiències en el transport ferroviari, que és gestionat per la xarxa estatal d'Adif, per falta de conductors, manteniment o renovació de màquines i vagons.