"Avui fem un pas de gegant amb grans beneficis per a la vertebració de país". Amb aquestes paraules, Carles Puigdemont ha estrenat la L9 Sud del Metro, una infraestructura cabdal per a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. El president de la Generalitat ha agraït el compromís de l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i dels seus homòlegs a l'Hospitalet de Llobregat i el Prat de Llobregat, a més de recordar els esforços de tots els consellers de Territori que s'han vist implicats en el projecte de la L9. Puigdemont ha aprofitat per establir una comparativa entre els governs català i espanyol en termes d'infraestructures i, en aquesta línia, ha afirmat que mentre la Generalitat té un "compromís amb el model de mobilitat sostenible", l'Estat dimiteix de les seves responsabilitats. "Si no fem les infraestructures, no ens les faran", ha apuntat el president, que ha recordat que la inversió de l'Estat en obra pública ha baixat un 40% en els darrers anys. Enmig d'aquest discurs amb to crític, el líder del PP català, Xavier García Albiol, s'ha aixecat i ha marxat.
A les reivindicacions de Puigdemont s'hi han de sumar les de l'alcaldessa de l'Hospitalet de Llobregat, Núria Marín, que ha exigit al secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, una millora de la xarxa de Rodalies de Renfe per tal de superar els problemes de l'actual servei, "caracteritzat pel mal manteniment i la falta d'inversions". En un to molt més conciliador, Marín també ha mencionat el conseller de Territori, Josep Rull, a qui ha demanat que culmini la L10 Sud el 2017 tal com va anunciar fa una setmana. Molt més protocolària, l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha subratllat la importància d'haver mantingut el projecte tot i la crisi. A més, ha qualificat el projecte "d'imprescindible per al present i per al futur", per tal de preservar la qualitat de l'aire de Barcelona i el conjunt de les ciutats metropolitanes.