El darrer informe PISA, publicat fa deu dies, va tornar a posar l'educació a l'ull del debat social, ja que a Catalunya els resultats dels alumnes, especialment en comprensió lectora i matemàtiques, han patit una greu davallada que l'han situada a la cua d'Espanya i dels països de l'OCDE. Després de dies de crits al cel, retrets, excuses i cerca de causes, la consellera d'Educació, Anna Simó, ha demanat aquest divendres confiança en els docents i en el sistema educatiu, ja que assegura que el Departament ja treballa des de fa temps en les qüestions relatives a la millora dels resultats i per a contrarestar la pobresa infantil i les desigualtats: "Els canvis en educació no són immediats", ha afirmat a Els matins de TV3.
🟡 Carta de Simó a les famílies per l'informe PISA: es compromet a reforçar matemàtiques i lectura
Simó va enviar ahir una polèmica carta a les famílies, en la qual demana implicació i un paper actiu en l'educació dels alumnes, que no només és —defensa— responsabilitat de les escoles. En aquest sentit, demana "no només implicació en la vida del centre, sinó també en l'acompanyament en l'estona dedicada a l'estudi o a la lectura i la gestió responsable del consum de pantalles de dispositius electrònics". Una carta molt criticada per l'Associació Federada de Famílies d'Alumnes de Catalunya (aFFaC), que, "indignats", veuen un intent de tirar pilotes fora i una provocació que responsabilitza als pares dels mals resultats dels seus fills.
Simó ha contestat a l'aFFaC que no ha de rectificar "res" de la carta enviada a les famílies en què demanava "confiança" en els docents i "implicació" per millorar l'educació dels alumnes. "Reitero el contingut de la carta", ha afirmat la consellera a Els Matins de TV3. Simó ha afirmat que era "important" adreçar-se a les famílies per demanar-los "suport" i ha negat estar "descarregant" responsabilitats del Govern sobre elles. "Tothom ha d'assumir la seva responsabilitat. Les escoles no poden fer-ho soles, les famílies formen part de la comunitat educativa i la responsabilitat de la criança és compartida", ha apuntat. Amb tot, Simó ha demanat no entrar en un debat amb l'aFFaC a través dels mitjans de comunicació i ha assegurat que "coincideixen en moltes coses" amb l'associació.
Deixar clar a les escoles els objectius a assolir per curs
D'altra banda, sobre la carta que el departament enviarà als centres amb el detall dels objectius concrets que cada alumne ha d'assolir al final de cada curs, Simó ha matisat que la intenció és començar a enviar-la a partir del gener "als centres que considerin que ho necessiten". Precisament, en una entrevista a El Periódico, la consellera ha afirmat aquest divendres que el text servirà perquè els centres tinguin "indicacions clares" dels aprenentatges bàsics que cada estudiant ha d'haver integrat al final de cada curs. Preguntada per si els centres no saben què és el que ha d'aprendre l'alumnat, Simó ha afirmat que "segur que ho saben, però potser algunes escoles agraeixen poder tenir aquest document".
Extraescolars i escola bressol gratuïtes
Simó també ha apuntat a l'objectiu, que sembla a mitjà o llarg termini, d'un pla per a "l'educació a temps complet", és a dir, perquè les extraescolars siguin gratuïtes. Una mesura, però, per a la que fa falta coordinació amb el món local i entre diversos departaments de la Generalitat, ha apuntat, però en la que ja es treballa. "La idea no és el curs vinent, no creiem que estigui a punt, però la idea és tirar endavant el pla a partir dels pressupostos de 2024", ha conclòs. D'altra banda, també ha assenyalat que es treballa per estendre la gratuïtat de l'educació de 0 a 3 anys, l'escola bressol. De moment, l'I2 ho és, però ara s'ha d'ampliar, cosa que "dependrà de poder crear les places oportunes". Les dues mesures són, assegura, "eines molt potents per combatre la pobresa infantil". Una pobresa infantil que a Catalunya és del 28% dels nens i que, segons els experts, condiciona greument l'educació dels infants que pateixen aquestes desigualtats.
Contrària a separar per nivells, com vol fer França
Preguntada sobre la mesura que vol aplicar el ministeri d'Educació francès a causa dels seus resultats també negatius a l'informe PISA, de separar els alumnes per nivell, Simó ho ha titllat de "regressió brutal". "Fa temps que es treballa, però els canvis en educació no són immediats. Jo no estic res a favor del que ha dit el ministre d'Educació a França, però sí amb el de Noruega: les coses en educació no tenen resultat immediat", ha reiterat.